De opzet van het Nederlandse onderwijs is in tweehonderd jaar niet wezenlijk veranderd. Nog steeds staat een docent voor de klas. In deze rubriek dragen we vooral onderzoek aan dat de leerkracht bekrachtigen en verder kunnen helpen in zijn werk met de leerling voor de klas. Over het leerproces maar ook over psycho-sociaal functioneren van de leerling.
Professionalisering
Leren de leraren? Lerende leraren! Een PLG begin je zo
Ik heb mijn werk steeds verder uitgebreid
Ik geef beter les dankzij mijn tweede baan
Tjipcast: Hoe kan wetenschappelijke kennis je leskwaliteit verrijken?
In deze podcast gaat Tjip in gesprek met Gert Verbrugghen. Docent Engels op het Alfrink college in Deurne. Gert gebruikt heel bewust wetenschappelijke kennis om zijn lessen in te richten. Over gerichte feedback, positief belonen, leer vs maakwerk en hoge verwachtingen en werken in eigen tempo. Alles binnen een strakke heldere structuur. Evidence informed onderwijzen toegelicht.
Optimaler leerproces door beweging en vrij spel
Internationale literatuurstudie door wetenschapsjournalist Mark Mieras toont overduidelijk dat speelse (buiten) activiteit een waardevolle en tijd effectieve aanvulling op het gestructureerde lesaanbod is. Onze nadruk op binnen zitten blokken is vooral een kwestie van traditie en wordt niet door wetenschappelijke uitkomsten onderbouwd. Naar buiten dus!
Waarom stopt 1/3e van de startende docenten binnen vijf jaar?
Impact! – de digitale feedbacktool
Opstarten MET… Floor & Ellen
Waarom verlaat één derde van de beginnende docenten binnen vijf jaar het onderwijs? Nina werkt als diëtiste in haar eigen praktijk en is daarnaast een startende docent. Benieuwd naar de uitdagingen van een ervaren beroepsprofessional in het onderwijs? Waar loopt zij tegenaan? Beluister deze Metis podcast.