De opzet van het Nederlandse onderwijs is in tweehonderd jaar niet wezenlijk veranderd. Nog steeds staat een docent voor de klas. In deze rubriek dragen we vooral onderzoek aan dat de leerkracht bekrachtigen en verder kunnen helpen in zijn werk met de leerling voor de klas. Over het leerproces maar ook over psycho-sociaal functioneren van de leerling.
Professionalisering
Artikelen & Blogs
Terug naar de kerntaak van de leerkracht: basiskennis bijbrengen
De dalende leerprestaties van Vlaamse leerlingen (PISA en TIMSS) leidden in maart 2020 tot de oprichting van de commissie Beter Onderwijs. 7 academici en 7 leraren bogen zich 18 maanden lang over de oorzaken van de niveaudaling. Interview met Voorzitter Philip Brinckman.
Apps & Tools
CARE-FREE
CARE-FREE is een APP over kindermishandeling door en voor jongeren in de leeftijd van 10-18 jaar en ouder. Wat is kindermishandeling, waarom gebeurt het en wat kun je doen als je je zorgen maakt over jezelf of een ander.
Artikelen & Blogs
Week tegen Kindermishandeling: signalering in het onderwijs
Kinderen zijn goed in staat hun ware gezicht te verbergen achter diverse maskers door hun schaamte en angst. Hoe creëer jij bewustwording rondom het thema in je klas? Het is vaak moeilijk een situatie goed in te kunnen schatten. De Week tegen Kindermishandeling (15 t/m 21 november). Met de Shit…
Podcasts
Inclusieve mensontwikkeling in zorg, school en samenleving
Voor kinderen en jongeren in het onderwijs wenst Floortje dat er aandacht is voor hun positieve mensontwikkeling. Richt je niet zozeer op hun leeropbrengsten, maar op hun positieve ervaringen als mens. Daarbij hoort ook het leren omgaan met negatieve ervaringen en tegenslag.
Artikelen & Blogs
Visie & Missie in het onderwijs
Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie. Die geven richting aan de koers en inspiratie aan de medewerkers. Zij zijn belangrijke pijlers voor de ontwikkeling van organisaties en medewerkers.
Visie & Missie in het onderwijs
Artikelen
Artikelen & Blogs
Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle betrokkenen
Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent meer vormen van community-based teacher leadership. Het versterken van deze vorm van leiderschap vraagt veel van leraren en schoolleiders. Download het onderzoek.
Artikelen & Blogs
Nascholing van leraren vraagt overwogen strategie
Hoe zorg je er als schoolteam (of als directie) voor dat de nascholing van leraren impact heeft op hun denken en doen, op de kwaliteit van hun lesgeven, en uiteindelijk op de ontwikkeling van de leerlingen? Professor Kris van den Branden (KU Leuven) beschrijft een vijftal stappen voor duurzame verandering.
Artikelen & Blogs
De Hexaster: Veerkracht kun je leren
Leerkrachten die met hart en ziel voor de klas staan en doen wat werkt, hebben een grote impact op kinderen en op de wereld. Tijd om te investeren in de leerkracht, juist nu. Veerkrachtige leerkrachten creëren een leerklimaat waarin kinderen open staan om te leren en zelf hun veerkracht ontwikkelen.
De Hexaster: Veerkracht kun je leren
Artikelen
Artikelen & Blogs
De denkende klas, pleidooi voor verwondering
‘Het gaat bij leren niet alleen om de bergtoppen van de kennis, maar ook om de weg ernaartoe: de levende kennis. Dit boek is een pleidooi voor het niet meetbare en het moeilijk afrekenbare. Het is een pleidooi voor de veiligheid en de vrijheid die ieder kind nodig heeft om…
Kalender
De Pracht van een Goed Gesprek deel 2: ‘Vraag het de kinderen!’
In deel 2 zal verder worden ingegaan op het filosoferen met kinderen en daarnaast zullen we ook bespreken wat er gebeurt als je kinderen actief ‘aan’ zet om dagelijkse problemen met elkaar op te lossen, vanuit hoge verwachtingen en onderlinge verbinding.
Thema’s
Thema'sThema'sFiltersSoort Artikel:ResetArtikelen & Blogs90ToepassenFiltersFiltersSoort Artikel:ResetArtikelen & Blogs90ToepassenFilters Artikelen & BlogsAlle artikelen & blogs >>>VacaturesAlle vacatures >>>Kalender ItemsAlle opleidingsactiviteiten >>>BoekenAlle boeken >>>Apps & ToolsAlle apps & tools >>>Deel je blog!Wil jij ook schrijven voor Onderwijscommunity, lees dan snel hoe dat kan! Actief in de community
Artikelen & Blogs
Bevlogen leraren doen het beter! De schoolcultuur maakt verschil
Bevlogen leraren hebben meer plezier in hun werk. Hoe is de schoolcultuur binnen jouw instelling? Wordt jouw eigenaarschap gestimuleerd? Is er ruimte voor onderlinge feedback? Onderzoek wijst uit dat leerlingen van bevlogen leraren doorgaans beter presteren.
Artikelen & Blogs
Nationale Denktank’21 en duurzame verbetering van het onderwijs
De Nationale DenkTank’21 bijt zich dit jaar vast in het thema ‘De kwaliteit van onderwijs in Nederland’. Hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs?
Artikelen & Blogs
Programma LOF-FESTIVAL 4, 5 en 6 oktober
Het LerarenOntwikkelFonds biedt leraren de gelegenheid om hun onderwijsdromen en idealen te realiseren. De LOF-projecten zijn een impuls voor de eigen ontwikkeling van leraren, alsmede voor het onderwijs als geheel. Aandacht voor het LOF-festival, 4, 5 & 6 oktober.
Artikelen & Blogs
Buts en Bofn maakt gevoelens en gedachten bespreekbaar
Deze methodiek geeft ingang tot gesprek en maakt op een luchtige manier moeilijke onderwerpen bespreekbaar. De gekleurde lijf- en hoofdblokjes kunnen worden gekoppeld aan een gevoel of gedachte en zo ontstaat een persoonlijke kleur- en vormentaal.
Artikelen & Blogs
Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO
In het kader van het NPO stelde het ministerie van OCW een interventie menukaart beschikbaar, gebaseerd op de Teacher Toolkit van de Britse Education Endowment Foundation. Hieronder staan ze gerangschikt volgens de kracht van het effect en de gepaard gaande kosten. Kris van den Branden reflecteert.
Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Het geheim van een gemotiveerde klas: 7 tips
Psychologie in het Onderwijs vergroot door training en workshops het mentale welzijn en bewustzijn van leerling en docent. D.m.v. kennis over groepsgedrag, vooroordelen en discriminatie bijvoorbeeld. “Zulke inzichten stemmen iedereen milder ten opzichte van zichzelf, maar ook van een ander.”
Het geheim van een gemotiveerde klas: 7 tips
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Juf Maxe: help het kind met laag IQ ook op weg
Verhalen van Maxe de Rijk over haar vmbo-kansklas van het Mundus college. De eerste kansklas in Nederland, waar kinderen met een praktijkschooladvies steun, liefde en kansen krijgen.
Artikelen & Blogs
Pedagogisch coachen: leren leren en zelfeffectiviteit
Verbaan en Potiek over het belang van pedagogisch coachen. De leerling die denkt dat hij/zij de leeractiviteit niet aankan. ‘Ík durf dit niet, want ik kan het toch niet. Dus stel ik uit’.
Documenten
Niet-westerse achtergrond en talentontwikkeling
Bij jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond wordt afwijkend gedrag vaak niet in verband gebracht met hoogbegaafdheid. Vroegsignalering en begeleiding die gericht is op het versterken van het zelfbeeld bij deze jongeren kunnen bijdragen aan betere ontwikkeling van hun talenten. Dit praktische onderzoek geeft handvatten aan vroegsignalering. Het gaat ook in op de sekse verschillen.
Podcasts
Pedagogisch leiderschap: gesprek met Luc Stevens
Podcast van Taco Visser, in gesprek met Luc Stevens. Bijvoorbeeld over het continu stellen van de pedagogische vraag: geef jij het kind de ruimte zichzelf te zijn? Dus: meer waarnemen en luisteren dan spreken. N.a.v. het boek 'Leidinggevende waar ben je?' van Dolf van den Berg (TOO).