De opzet van het Nederlandse onderwijs is in tweehonderd jaar niet wezenlijk veranderd. Nog steeds staat een docent voor de klas. In deze rubriek dragen we vooral onderzoek aan dat de leerkracht bekrachtigen en verder kunnen helpen in zijn werk met de leerling voor de klas. Over het leerproces maar ook over psycho-sociaal functioneren van de leerling.
Professionalisering
Artikelen & Blogs
Online lesgeven en intrinsieke motivatie
Het directe contact, de eigenlijke fysieke interactie tussen leerkracht en de klas in het moment is een belangrijk gegeven voor goed onderwijs. De intrinsieke motivatie van de leerling is in de online omgeving dus des te meer de sleutel tot leren. Rob Martens legt uit hoe je hier op inspeelt.
Apps & Tools
eLoo
eLoo ontwikkelt diverse tools voor kwaliteits- en tevredenheidsonderzoeken. Door middel van deze tools kun je de kwaliteit van je lessen laten beoordelen of kun je enquêtes afnemen binnen je school.
Artikelen & Blogs
Verzamel feedback op je les, ook van de leerling
Uit onderzoek blijkt dat we ons als mensen in het algemeen hoger inschatten dan ons daadwerkelijke prestatieniveau. Door feedback van collega’s maar ook van de leerling, de eindgebruiker per slot, krijg je inzicht in de sterke kanten en de verbeterpunten. Via Doorloopjes.
Artikelen & Blogs
Leren leren essentieel voor goed onderwijs: 10 tips
Niet alle leerlingen hebben de vaardigheden om zelf de lesstof te bestuderen. Vooral als het op leren of de motivatie om te leren aankomt. Wat kan een docent doen om in dat proces te begeleiden? Genomineerde Leraar van het Jaar 2021 Erik van Haren en Sissi Teunissen (Huiswerkinstituut Amsterdam) geven…
Artikelen & Blogs
Onbewuste vooroordelen en onderwijs
Waar stereotypering gaat over aannames, gaat bias over vooringenomenheid, oftewel een (onbewuste) voorkeur voor een bepaalde groep mensen. Wanneer we deze patronen willen doorbreken is het belangrijk dat (toekomstige) leerkrachten zich bewust worden van hun bias.
Onbewuste vooroordelen en onderwijs
Artikelen
Documenten
Rapport: De meerwaarde van Samen Opleiden & Professionaliseren
Uit het onderzoek blijkt dat afgestudeerden binnen het primair onderwijs, significant vaker tevreden zijn over hun opleiding wanneer zij deze binnen een opleidingsschool afgerond hebben. Zij-instroomtraject verdiend nog meer aandacht. Sectorraden tevreden met de uitkomsten.
Artikelen & Blogs
Hoogbegaafdheid – slim, maar niet op school
Aandacht voor de impact van hoogbegaafd-zijn en een pleidooi voor het inrichten van speciaal onderwijs voor deze groep kinderen met een groot potentieel. De nieuwe onderwijswet ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ die ingaat op 1 juni 2021 biedt nieuwe kansen. Kim Castenmiller stipt drie pijnpunten aan.
Artikelen & Blogs
De uiteenlopende rollen van een onderwijskundige
Ik vertel je over de verschillende rollen die ik in mijn werk op me neem, namelijk de rol van onderzoeker, ontwerper, adviseur en docentopleider. De overlap in taken die bij de uitvoering van verschillende de rollen komt kijken is ook van toegevoegde waarde. Dat wat ik leer in de ene…
Artikelen & Blogs
5 tips voor online onderwijs
Dit artikel is een compilatie van tips van diverse online onderwijsexperts die spraken tijdens het online congres van Academy4Learning ‘Lesgeven op afstand’. 5 tips; lessen die we mee kunnen nemen uit de coronacrisis. Online zal een belangrijke en blijvende rol krijgen in het onderwijs als geheel.
5 tips voor online onderwijs
Artikelen
Artikelen & Blogs
Anders op zoek naar gezondheid; Positieve Gezondheid
42 verhalen over de betekenis van gezondheid in een taal die kinderen aanspreekt. Chantal Walg schrijft verhalen over de zes dimensies van Positieve Gezondheid: je lichaam, je gedachten en gevoelens, mee kunnen doen, lekker in je vel zitten, dagelijks leven en nu & later.
Artikelen & Blogs
Leerkrachten lof, wat doen jullie dat goed!
Duurzame verbetering van het onderwijs, stelt de Inspectie in de Staat van het Onderwijs, bereiken we door kennis te delen zodat niet iedere school of bestuur zelf het wiel aan het uitvinden is. Maar hoe gesloten zijn de deuren in onderwijsland, betoogt Janicka Cohen in haar blog.
Podcasts
ADHD in het onderwijs; Wat doe je in de klas?
Tijd voor een herdefinitie. In gesprek met Arno de Poorter van ‘Hulp bij ADHD’, conciërge Dennis ven de Ven en ervaringsdeskundige Corné. Plus artikel met tips en tricks, via Gedragsproblemenindeklas.
Artikelen & Blogs
Basisschool Don Sarto & inclusieve schoolcultuur
Masterclasses, lesbezoeken en collegiale lesbezoeken, met dank aan de feedback blijft men zichzelf verbeteren. Als team en als individu. De Transformatieve School en bewustwording. De rol van verwachtingen en gelijke kansen.
Artikelen & Blogs
Jouw verwachtingen zijn hun kansen
Kansenongelijkheid is geen statisch gegeven. Hoe komen wij af van lage verwachtingen van een kind? Help kinderen in zichzelf te geloven. Redwane legt de gedachte van De Transformatieve School uit: lees over cultuuromslag, leerpotentie en een klassikaal vergrootte leeropbrengst.
Jouw verwachtingen zijn hun kansen
Artikelen
Podcasts
Docent in grootstedelijke context en de kloof met de Pabo
Komt de pabo student nog wel goed beslagen ten ijs? Klopt het dat veel startende onderwijzers sneller stoppen als ze beginnen in een stedelijke context? En hoe ziet een sterke schakel tussen opleiding en praktijk eruit om dit te voorkomen? Tjipcast vanaf het ROC Albeda College in Rotterdam, over de praktijk van alledag.
Artikelen & Blogs
Feedback voor online onderwijs
Sinds veel lessen in het onderwijs online werden gegeven en nu een tweede lockdown ook voor scholen dreigt stoeien veel docenten met hoe er het beste feedback kan worden gegeven. Een handreiking.
Feedback voor online onderwijs
Artikelen
Documenten
Samen leren van online leren: 10 tips van de HAN
De vakgroep Toegepaste Psychologie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderwierp haar eigen didactische online kwaliteiten aan een onderzoek en kwam met een uitgebreide evaluatie.
Podcasts
Tjipcast met René Kneyber: Hoe krijgen we in Nederland beter onderwijs?
Wat is er aan de hand? Hoe kan het dat beleid dat zich richt op verbetering faalt in de uitvoering?René Kneyber over uitdagingen voor het onderwijs; Over het korte termijn belang van de politiek dat haaks staat op de tijd die nodig is voor echte verandering en een gebrek aan uitwisseling tussen scholen. Welke rol is er voor de wetenschap?
Documenten
Vernieuwing van onderaf via open science onderwijsonderzoek
Open science is een heel geschikt middel om de wetenschap beter te integreren met de praktijk. Ook brengt het vernieuwing van onderaf. Sturing is nodig om kansenongelijkheid tussen scholen niet te vergroten.
Artikelen & Blogs
Betere begeleiding startend docent cruciaal
Sektorakkoord VO stelt dat schoolbesturen zorg moeten dragen voor een effectief inwerk- en begeleidingsprogramma van de beginnend docent om vroegtijdige uitval tegen te gaan.
Documenten
Uit de oude doos; Commissie Dijsselbloem en het onderwijsbeleid
Onderwijscommunity haalt de conclusies van een Kohnstamm onderzoek aan uit 2014. Daarin werd 6 jaar onderwijsbeleid onder de loep genomen, in het licht van het rapport Dijsselbloem uit 2008