1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 33
Thema's

Thema's

Filters
Artikelen & Blogs

Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO

In het kader van het NPO stelde het ministerie van OCW een interventie menukaart beschikbaar, gebaseerd op de Teacher Toolkit van de Britse Education Endowment Foundation. Hieronder staan ze gerangschikt volgens de kracht van het effect en de gepaard gaande kosten. Kris van den Branden reflecteert.
Artikelen & Blogs

Rapport rekent voor: mbo van onschatbare waarde

Mbo-studenten die een startkwalificatie halen, leveren de maatschappij drie keer zoveel op als de kosten van hun studie. Het halen van een startkwalificatie maakt het grootste verschil in de kwetsbare doelgroep. Het leidt tot een sterkere daling in de kans op werkloosheid en maatschappelijke problemen dan bij niet-achterstandsgroepen.
Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie
Artikelen & Blogs

Een responsieve onderwijsorganisatie – the art of moving as one

Verandermanagement is complex, tijdrovend en minstens 70 procent van de projecten mislukt. Want er wordt nauwelijks georganiseerd voor succes. Dat gaat niet over gedetailleerde plannen, processen en KPI’s, maar over mensen en hun onderlinge relaties. Tijd voor responsieve onderwijsorganisaties, waarbij verandering van binnenuit ontstaat.
Artikelen & Blogs

Denk vanuit de context, niet vanuit de methode

Hoe kun je leermiddelen ontwikkelen waarbij leerlingen op het puntje van hun stoel gaan zitten? Ze starten niet bij leerdoelen en onderwijsprogramma’s, maar bij de drijfveren en behoeftes van de leerlingen. Kleinere uitgeverijen laten zien dat het anders kan, en hoe het vandaag ook anders moet. Saaie leermethoden, dat is…
Artikelen & Blogs

Het geheim van een gemotiveerde klas: 7 tips

Psychologie in het Onderwijs vergroot door training en workshops het mentale welzijn en bewustzijn van leerling en docent. D.m.v. kennis over groepsgedrag, vooroordelen en discriminatie bijvoorbeeld. “Zulke inzichten stemmen iedereen milder ten opzichte van zichzelf, maar ook van een ander.”
Onderzoek bepleit betere signalering en begeleiding van hoogbegaafde jeugd met een niet-westerse migratieachtergrond.
Documenten

Niet-westerse achtergrond en talentontwikkeling

Bij jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond wordt afwijkend gedrag vaak niet in verband gebracht met hoogbegaafdheid. Vroegsignalering en begeleiding die gericht is op het versterken van het zelfbeeld bij deze jongeren kunnen bijdragen aan betere ontwikkeling van hun talenten. Dit praktische onderzoek geeft handvatten aan vroegsignalering. Het gaat ook in op de sekse verschillen.
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community