Thema's
Thema's
Artikelen & Blogs
Subsidieregeling ventilatie op scholen: integrale aanpak gewenst
De vernieuwing van schoolgebouwen zit muurvast. Het ministerie van onderwijs stelde vorig jaar 360 miljoen euro beschikbaar om de ventilatie in schoolgebouwen te verbeteren. Het tweede deel van dit budget komt nog dit jaar beschikbaar. Berekeningen van het ministerie laten zien dat jaarlijks 780 miljoen nodig is.
Subsidieregeling ventilatie op scholen: integrale aanpak gewenst
Artikelen, Nieuws
Artikelen & Blogs
Assen start ook proef met het Jongeren Perspectief Fonds
Gemeenten willen jongeren met problematische schulden weer toekomstperspectief geven door het opkopen van hun schulden, met behulp van het Jongeren Perspectief Fonds (JPF).
Artikelen & Blogs
Brabant investeert €10 miljoen in broedplaatsen
Hybride leeromgevingen zijn broedplaatsen waar opleidingen en bedrijvigheid samenkomen. Eén en ander volgt uit de uitvoeringsagenda ‘Versterking campussen, stedelijke innovatiedistricten, fieldlabs en hybride leeromgevingen 2021-2023’, een regiobrede samenwerking.
Artikelen & Blogs
NPO-subsidie rekenhulp: hoeveel geld ontvangt jouw school?
Een Excel-bestand maakt de aanvullende bekostiging zichtbaar die vanuit het NPO beschikbaar is om de corona-achterstanden weg te werken. Ook zien scholen met veel leerlingen die een risico hebben op onderwijsachterstanden daar het juiste bedrag.
Artikelen & Blogs
Afstandsonderwijs: veel bereikt – te weinig samengewerkt
Onderzoek van de inspectie naar de organisatie en kwaliteit van het afstandsonderwijs. Het beschrijft de diversiteit in vormen, proces, ervaringen en kwaliteit van afstandsonderwijs ten tijde van de coronacrisis. Vooral bedoeld voor kennisdeling tussen scholen en besturen.
Documenten
Rapport: De meerwaarde van Samen Opleiden & Professionaliseren
Uit het onderzoek blijkt dat afgestudeerden binnen het primair onderwijs, significant vaker tevreden zijn over hun opleiding wanneer zij deze binnen een opleidingsschool afgerond hebben. Zij-instroomtraject verdiend nog meer aandacht. Sectorraden tevreden met de uitkomsten.
Artikelen & Blogs
Hoogbegaafdheid – slim, maar niet op school
Aandacht voor de impact van hoogbegaafd-zijn en een pleidooi voor het inrichten van speciaal onderwijs voor deze groep kinderen met een groot potentieel. De nieuwe onderwijswet ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ die ingaat op 1 juni 2021 biedt nieuwe kansen. Kim Castenmiller stipt drie pijnpunten aan.
Artikelen & Blogs
Blended learning: nadenken over onderwijsontwerp
Een docent die onderwijs ontwerpt, doet er goed aan om te beginnen bij de beoogde leeruitkomsten. Vanuit daar redeneren, en daar je onderwijsontwerp op afstemmen. Het boek ‘Blended Learning en onderwijsontwerp’ helpt docenten daarbij.
Documenten
Onderwijsraad: ‘Later selecteren, beter differentiëren’
Alleen later selecteren is niet voldoende stelt de raad. Zij adviseert ook om, veel meer dan nu, in het basis- en voortgezet onderwijs flexibel onderwijs op maat te geven, dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen. Download het rapport.
Artikelen & Blogs
Vernieuwing bij de Hogeschool Rotterdam
Begin 2021 is de IGOvation HUB van Hogeschool Rotterdam van start gegaan. Doel: multidisciplinaire innovatie en samen leren faciliteren en sturen. ‘Wij helpen collega’s om gebruik te maken van elkaars expertise en talenten om antwoorden te bedenken op gedeelde vragen’, schrijft programmamanager Leonie Hartman.
Artikelen & Blogs
De uiteenlopende rollen van een onderwijskundige
Ik vertel je over de verschillende rollen die ik in mijn werk op me neem, namelijk de rol van onderzoeker, ontwerper, adviseur en docentopleider. De overlap in taken die bij de uitvoering van verschillende de rollen komt kijken is ook van toegevoegde waarde. Dat wat ik leer in de ene…
Artikelen & Blogs
Nationaal Programma Onderwijs is niet de oplossing
Het Nationaal Programma Onderwijs stuurt op snelle oplossingen, maar het onderwijssysteem blijft net zo slecht wendbaar als dat het nu is. Annemarie van den Broek pleit voor ontwikkelingsgerichte systeemverandering.
Apps & Tools
College Coins
College Coins is een mobiele applicatie die studenten met behulp van gamification activeert om de sociale en academische binding met hun school en opleiding te vergroten. Aan de hand van challenges kunnen zij deze coins verdienen.
Documenten
Digitale vaardigheden; lessen uit de lockdown
Door de lockdown(s) konden leraren ervaren hoe het gesteld is met de digitale vaardigheden van leerlingen. SLO en Kennisnet bespraken de opbrengsten van het thuiswerken, toegespitst op de digitale vaardigheden van leerlingen en leraren.