1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 5
Thema's

Thema's

Filters
Podcasts

Onderwijs leiden met hart en ziel: Sprangers over opzet PLG’s

Voor Pieter is professionaliteit uiteindelijk het aangaan van een wederkerige leerrelatie met elkaar. Idealiter worden leraren en schoolleiders zo ridders van de ronde tafel van professionaliseren en gedeeld leiderschap. Een gesprek over professionele leergemeenschappen, over de noodzaak en over veel gemaakte fouten en natuurlijk over succesformules. Verandering van onderaf door een betrokken team onderwijsprofessionals.
Podcasts

Tjipcast: Hoe kan wetenschappelijke kennis je leskwaliteit verrijken?

In deze podcast gaat Tjip in gesprek met Gert Verbrugghen. Docent Engels op het Alfrink college in Deurne. Gert gebruikt heel bewust wetenschappelijke kennis om zijn lessen in te richten. Over gerichte feedback, positief belonen, leer vs maakwerk en hoge verwachtingen en werken in eigen tempo. Alles binnen een strakke heldere structuur. Evidence informed onderwijzen toegelicht.

Documenten

Optimaler leerproces door beweging en vrij spel

Internationale literatuurstudie door wetenschapsjournalist Mark Mieras toont overduidelijk dat speelse (buiten) activiteit een waardevolle en tijd effectieve aanvulling op het gestructureerde lesaanbod is. Onze nadruk op binnen zitten blokken is vooral een kwestie van traditie en wordt niet door wetenschappelijke uitkomsten onderbouwd. Naar buiten dus!

Dit verhaal illustreert de (onbewuste) overtuigingen achter traditioneel management: “als je niet (pro)actief controleert en bijstuurt wordt het een chaos.”
Artikelen & Blogs

Tijd voor faciliterend management in het onderwijs

Sturend en controlerend management frustreert het verandervermogen van een organisatie. Zo’n traditionele stijl waarin de leiding bepaalt door wie en hoe het werk wordt uitgevoerd gaat ten koste van het adaptieve karakter en is een belangrijke oorzaak van werkstress. Tijd voor faciliterend management.
Artikelen & Blogs

Van proberen kun je leren – 6 opties voor groei

Als je nadenkt over de vraag: “Wat is leren?” kan je leren breder en dieper in de organisatie verweven. Deze vraag gaat niet alleen op voor de leerlingen, maar ook voor het team. Leren is met compassie luisteren naar het verhaal van de ander. En risico nemen, Verweef leren echt…
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community