Boeken
Boeken
Wiebelen en friemelen werkboek
Voor het kind Geluiden, geuren en kleuren… de hele dag heb je prikkels om je heen. Misschien vind je dat prima. Maar het kan ook zijn dat je juist veel méér prikkels wilt; of minder, omdat je er vaak last van hebt. Misschien ben je wel onderprikkeld of overprikkeld. In…
Boeken
School en thuis
Leerlingen gedijen erbij als de leefwerelden van thuis, school en buurt elkaar overlappen. Het is echter niet makkelijk om de verschillende leefwerelden op elkaar af te stemmen, zeker niet in de stedelijke context waar de verschillen tussen leraren en ouders groot kunnen zijn. Het belang van het verbinden van deze…
Boeken
Geweldloos verzet
Iedere leraar heeft weleens te maken met leerlingen die (ernstige) gedragsproblemen vertonen. Soms word je flink op de proef gesteld, vooral als leerlingen (je persoonlijke) grenzen overschrijden. Hoe reageer je? Hoe geef je ook deze leerlingen passend onderwijs? Geweldloos verzet – ook bekend onder de naam Nieuwe Autoriteit – is…
Boeken
Sociale veiligheid in school
Hoe voorkom je pesten op school? Hoe neem je de ouders daarin mee? Hoe zorg je dat alle neuzen in het team dezelfde kant op staan? Bij sociale veiligheid gaat het om meer dan handhaving van gedragsregels. Het gaat om het inspireren en begeleiden van het team naar een levend…
Boeken
De geschoolde maatschappij
In drie of vier generaties, dus een eeuw tijd, is ‘verder studeren’ geëvolueerd van een privilege voor enkelingen naar gemeengoed voor grote groepen jongeren.
Boeken
Mentorlessen Werkboek
Om lessen over leren-leren effectief en praktisch vorm te geven, bevat Mentorlessen 20 concrete lesbrieven en wordt de inzet van een leerlogboek besproken. De mentorlessen zijn gericht op het aanleren van algemene leerstrategieën en inzichten die de leerling ondersteunen in het leerproces. In de lessen worden de basisprincipes van het…
Boeken
De beroepstandaard voor de zorgcoördinator
Zeker in deze tijd waarin passend onderwijs zijn definitieve vorm aan het ontwikkelen is, vervult de zorgcoördinator een belangrijke regie- en verbindingsfunctie. Er is immers sprake van de ene na de andere transitie, waarbij externe partijen, zoals gemeentes, steeds belangrijkere spelers in het onderwijsveld worden. De beroepsstandaard, die is ontwikkeld…
Boeken
Veranderend toezicht
Per augustus 2017 verandert de manier waarop de Onderwijsinspectie toezicht houdt. Met het nieuwe toezicht sluit de inspectie zoveel mogelijk aan op de eigen ambities van besturen en scholen; zij krijgen de eindverantwoordelijkheid voor het formuleren van hun eigen onderwijskwaliteit. Met de nieuwe wettelijke kaders ontstaat ruimte. Ruimte om zélf…
Boeken
De eerste stap Handboek voor de coach
De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn: Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten, gezinsleden). Kinderen leren aanwijzingen, instructies en opdrachten te begrijpen en op te volgen om vervolgens een betere werkhouding te ontwikkelen.…
Boeken
De eerste stap Handboek voor de leerkracht
De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn: Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten, gezinsleden). Kinderen leren aanwijzingen, instructies en opdrachten te begrijpen en op te volgen om vervolgens een betere werkhouding te ontwikkelen.…
Boeken
De eerste stap Onderhoudsgids
De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn: Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten, gezinsleden). Kinderen leren aanwijzingen, instructies en opdrachten te begrijpen en op te volgen om vervolgens een betere werkhouding te ontwikkelen.…
Boeken
De eerste stap Handboek voor de ouders
De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn: Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten, gezinsleden). Kinderen leren aanwijzingen, instructies en opdrachten te begrijpen en op te volgen om vervolgens een betere werkhouding te ontwikkelen.…
Boeken
Co-teaching
Passend onderwijs vindt plaats in de klas. Het is dus duidelijk dat de leraar ertoe doet. Om passend onderwijs vorm te geven, moet aan zowel startende als ervaren leraren professionalisering worden aangeboden en moeten zij een beroep kunnen doen op handelingsgerichte ondersteuning, begeleiding en/of coaching. In de praktijk blijken leraren…
Boeken
Meidenvenijn in het voortgezet onderwijs
Meidenvenijn is het subtiele spel van aantrekken en afstoten waar meisjes meesters in zijn, compleet met steken onder water en honingzoet gedrag. Het is een bron van (onderhuidse) spanning in de klas die veel energie kost: energie die omgebogen kan worden naar positieve omgang met elkaar en naar productief werken…