Hier vind je inzichten die jouw als docent voor de klas verder helpen in je onderwijstaak met de leerling. Van leerstrategien tot toetsbeleid; Van klassenmangement tot gedragsproblematiek.
Didactiek
Artikelen & Blogs
Digitale geletterdheid versneld invoeren, stelt ECP
Pleidooi voor het versnellen van de invoering van digitale geletterdheid in het onderwijs aan Tweede Kamerleden aangeboden, door ECP, het Platform voor de InformatieSamenleving. Digitaal talent wordt verkwist, de tijd dringt.
Artikelen & Blogs
Over taboe op tonen kwetsbaarheid in team en klas
‘In mijn lezing van ‘Shit naar Pit’ stimuleer ik je afscheid te nemen van je slachtofferschap en geef ik een aanzet tot autonoom denken. Sociaal emotionele ontwikkeling bepaalt in grote mate het lerend vermogen van de leerling.
Artikelen & Blogs
Anders op zoek naar gezondheid; Positieve Gezondheid
42 verhalen over de betekenis van gezondheid in een taal die kinderen aanspreekt. Chantal Walg schrijft verhalen over de zes dimensies van Positieve Gezondheid: je lichaam, je gedachten en gevoelens, mee kunnen doen, lekker in je vel zitten, dagelijks leven en nu & later.
Apps & Tools
Mentimeter om je lesomgeving te verrijken
Mentimeter is een interactieve webtool om toetsen af te nemen of om meningen te peilen. Het publiek kan stemmen via verschillende devices en deze stemmen kunnen realtime worden weergegeven. Mentimeter wordt dan ook veelal ingezet als middel om formatief te toetsen. Leerlingen hebben geen account nodig om deel te kunnen nemen.
Artikelen & Blogs
Afstandsleren op het mbo vraagt andere insteek
Docent Zorg & Welzijn Inge Stekelenburg van het het Alfa-college in Hoogeveen; Wat is het doel van de les en past de verwerking bij het bereiken van het doel?
Artikelen & Blogs
Tweetaligheid in het onderwijs kan beter
Leraren hebben grote pedagogische daadkracht en sturen hiermee wat er gebeurt in de klas. Om een helder beeld te krijgen van tweetaligheid in het onderwijs is het belangrijk om de overtuigingen, houding en kennis van docenten in kaart te brengen.
Podcasts
ADHD in het onderwijs; Wat doe je in de klas?
Tijd voor een herdefinitie. In gesprek met Arno de Poorter van ‘Hulp bij ADHD’, conciërge Dennis ven de Ven en ervaringsdeskundige Corné. Plus artikel met tips en tricks, via Gedragsproblemenindeklas.
Artikelen & Blogs
Jouw verwachtingen zijn hun kansen
Kansenongelijkheid is geen statisch gegeven. Hoe komen wij af van lage verwachtingen van een kind? Help kinderen in zichzelf te geloven. Redwane legt de gedachte van De Transformatieve School uit: lees over cultuuromslag, leerpotentie en een klassikaal vergrootte leeropbrengst.
Jouw verwachtingen zijn hun kansen
Artikelen
Artikelen & Blogs
Kansenongelijkheid in het onderwijs & de rol van verwachtingen
De verwachtingen die een leerkracht heeft van een kind mede bepalen diens succeservaring. Vergroot het geloof in eigen kunnen van álle kinderen. De Transformatieve School, cultuuromslag en leerpotentie.
Artikelen & Blogs
Hoe leert een kind leren?
Mark Mieras gaf een lezing over het kinderbrein in ontwikkeling. Hoe leert het het beste? Rianne van der Niet, leerkracht en talentbegeleider schreef een blog over het voordoen van fouten durven maken.
Hoe leert een kind leren?
Artikelen
Artikelen & Blogs
Pleidooi: Van leerachterstand naar ontwikkelkansen
Het huidige debat over de leerachterstanden noopt ons na te denken over de inrichting van het schoolsysteem, waarin de te behalen doelen leidend zijn geworden. We moeten terug naar de bedoeling, en hoe we daar richting aan geven.
Podcasts
Docent in grootstedelijke context en de kloof met de Pabo
Komt de pabo student nog wel goed beslagen ten ijs? Klopt het dat veel startende onderwijzers sneller stoppen als ze beginnen in een stedelijke context? En hoe ziet een sterke schakel tussen opleiding en praktijk eruit om dit te voorkomen? Tjipcast vanaf het ROC Albeda College in Rotterdam, over de praktijk van alledag.
Artikelen & Blogs
Instellingsbrede implementatie van blended learning
Als het over blended learning gaat, ligt de focus vaak op de inzet van ICT en werkvormen op cursusniveau. Met het oog op de toekomst, gaat het meer en meer over de instellingsbrede implementatie en adoptie. Hoe bereik en begeleid je als instelling zo’n breed gedragen verandering?
Podcasts
Ontwikkelingsgericht onderwijs #4 Jacqueline Blaak
In een vlot gesprek vertelt Jacqueline Blaak over de idee achter ontwikkelingsgericht onderwijs. Jarenlange praktijkervaring zette haar aan de verandering zelf in gang te zetten en het kind daarbij centraal te stellen.
Artikelen & Blogs
Feedback voor online onderwijs
Sinds veel lessen in het onderwijs online werden gegeven en nu een tweede lockdown ook voor scholen dreigt stoeien veel docenten met hoe er het beste feedback kan worden gegeven. Een handreiking.
Feedback voor online onderwijs
Artikelen
Documenten
Samen leren van online leren: 10 tips van de HAN
De vakgroep Toegepaste Psychologie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderwierp haar eigen didactische online kwaliteiten aan een onderzoek en kwam met een uitgebreide evaluatie.
Podcasts
Geef spel meer ruimte in het leerproces
Rob Martens laat zien dat mensen 'gemaakt' zijn om te spelen en om spelend te leren.' Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser. Een vurig pleidooi voor verwondering in het onderwijs.
Artikelen & Blogs
De impact van corona op mbo-studenten
Volgens schoolleiders en docenten is de onderwijskwaliteit gedaald door het afstandsonderwijs en de werkdruk gestegen. Wat is nu daadwerkelijk het effect van de corona-maatregelen op mbo-studenten?
Video's
Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid
Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid
Artikelen & Blogs
Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens
Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.
Artikelen & Blogs
Curriculumherziening lijkt werkdruk te bagatelliseren
Slob zet curriculumherziening door. Tijdelijke commissie start werkzaamheden. Uit Aob enquêtes blijkt dat er fundamentele kritiek is op de indeling en inhoud van de voorgestelde leergebieden.