Hier vind je inzichten die jouw als docent voor de klas verder helpen in je onderwijstaak met de leerling. Van leerstrategien tot toetsbeleid; Van klassenmangement tot gedragsproblematiek.
Didactiek
Kalender
Avond van de Leraar #4: Effectief Leesonderwijs
0
Lindenberg Cultuurhuis te Nijmegen
0
Tijdens de Avond van de leraar over Effectief Leesonderwijs doe je inspiratie op en ontvang je handvatten om het leesonderwijs op jouw school (verder) vorm te geven.
Artikelen & Blogs
Leesvaardigheid verbeteren? Motivatie meten
Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier. Je kunt aan allerlei knoppen draaien, betoogt Nicole Hanegraaf, maar het verbeteren van de leesvaardigheid begint bij verbeteren van de motivatie.
Artikelen & Blogs
Zelfsturend leren en zelfregulatie; een wereld te winnen
Door je leerlingen metacognitieve vaardigheden aan te leren, werken ze zelfstandiger en beter. Zelfsturend leren vergt veel inbreng van de leerkracht. Het is goed om er in de vroege basisschoolleeftijd mee te beginnen. Hoe stimuleer je zelfsturend leren en zelfregulatie? En wat is het verschil?
Podcasts
Llearn: formatief handelen: van instrument naar ontwerp
De auteurs van het boek 'Formatief handelen van instrument naar ontwerp' bespreken de uitvoeringsprincipes en voordelen van formatief handelen als basis voor goed lesontwerp.
Podcasts
Tjipcast: Expliciete instructie in het klaslokaal
In deze podcast gaan we dieper in op de kenmerken en bouwstenen van expliciete directe instructie (EDI). Expliciete directe instructie wordt helaas vaak als ouderwets of klassiek bestempeld. Instructie is bij uitstek een kernelement in het onderwijs en werkt buitengewoon krachtig! Ongeacht je onderwijsconcept. Veel praktijkvoorbeelden van lesfasen en technieken passeren de revue.
Documenten
Trendrapport: adaptief leermateriaal in het hoger onderwijs
Met adaptief leermateriaal creëer je onderwijs dat automatisch is afgestemd op de behoeften en competenties van individuele studenten. Wat de kansen en uitdagingen zijn lees je in dit Trendrapport van SURF.
Podcasts
HvA podcast #2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?
Gaan minder lesuren niet ten koste van de leeropbrengsten van leerlingen? Kan kennis uit onderzoek leraren helpen om hun lesontwerpen en leskwaliteit te versterken? In de HvA podcast 'Minder uren, betere lessen' aflevering 2: Debbie Dussel (lerares basisschool en pleitbezorger van evidence informed werken) en Jan van Tartwijk (onderzoeker lerarenkwalitiet en het verschil voor het leren van leerlingen).
Artikelen & Blogs
Bewegend leren met de educatieve spellen van Picoo
Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Picoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus!
Artikelen & Blogs
Effectieve feedback volgens paar richtlijnen
In tal van meta-analyses van onderwijsgericht onderzoek blijkt feedback één van de krachtigste hefbomen om het leerproces te bevorderen. Niet alle feedback is echter even effectief, noch leidt het per se tot meer impact op leren. Reflecties of effectieve feedback.
Artikelen & Blogs
Edutools in de les: welke werkvormen kun je wanneer inzetten?
Hoe kun je in jouw online les toch werkvormen inzetten? Welke werkvormen zijn geschikt voor zowel de online als de offline les? En welke werkvorm past bij welke rol van de docent? Max Grootjen van het Practoraat MBO Mediawijsheid maakte een handige tutorial.
Podcasts
LLEARN: Formatief handelen voor dummies
Een docent kan iets verteld hebben, maar als het niet binnenkomt bij de leerling – om wat voor reden dan ook – betekent behandelen niet automatisch beheersen door de leerling. Door formatief handelen in te zetten in het leerproces haal je gericht informatie op uit de groep in het moment, om daarop goed geïnformeerde vervolgstappen in te zetten. Tegelijkertijd wordt de leerling meer eigenaar van zijn eigen proces en de leerstof op zich.
Podcasts
Tjipcast met Tim Surma: op de bres voor onderwijskwaliteit
Het gesprek gaat over onderwijskwaliteit en het statuut van de leerkracht. De zorgen rondom de huidige onderwijskwaliteit wordt vaak in allerlei randzaken gezocht. Tim Surma zoekt het liever in de opzet van het onderwijs zelf. Te veel nadruk op generieke vaardigheden en te weinig focus op een zorgvuldig opgebouwde kennisbasis en een naïef geloof in romantische kind- of leerling-gecentreerde didactische aanpakken.
Artikelen & Blogs
Leesbegrip vergroten; een samenhang van 9 factoren
Onderzoek van professor Roel van Steensel getiteld ‘De vele kanten van leesbegrip’ voor het NRO laat een 9-tal factoren zien die bijdragen aan leesbegrip. Het belang van een kennisbasis en de woordenschat springen eruit, maar de samenhang van het hele pallet maakt het verschil.
Apps & Tools
Leerlingbespreking.nl
Leerlingbespreking.nl is een tool om de rapportvergadering en leerlingbespreking sneller en efficiënter te laten verlopen. Meer tijd voor kwaliteit.
Artikelen & Blogs
Wat maakt een flipped classroom effectief?
De afgelopen twee jaar hebben we noodgedwongen veel ervaring opgedaan met online en blended onderwijs. De vraag die nu voorligt is: hoe ziet een goede mix van online en face-to-face werk, leer en evaluatievormen er uit? Wat werkt? En hoe werkt het in het psychosociale domein?
Apps & Tools
Classcraft
Met Classcraft maak je van jouw school een educatieve game die het hele schooljaar door gespeeld kan worden. Verhoog de betrokkenheid bij leerlingen zodat ze echt leren.
Apps & Tools
Matific – rekenleerplatform
Matific is een digitaal rekenplatform dat leerlingen helpt met rekenen. Matific voelt voor leerlingen als een ontdekkingsreis, is eenvoudig te monitoren en sluit aan op het curriculum.
Artikelen & Blogs
12 bouwstenen voor effectieve didactiek
Het takenpakket van leraren mag dan zeer divers zijn, het verzorgen van een goede les is de kerntaak van de leraar. De twaalf bouwstenen voor effectieve instructie zijn gebaseerd op bevindingen uit de cognitieve psychologie en uit lerareneffectiviteitsstudies. Download de overzichtsposter.
12 bouwstenen voor effectieve didactiek
Artikelen, Downloads
Apps & Tools
Diataal – Diatoetsen
Diataal ontwikkelt Diatoetsen en aanvullend lees- en oefenmateriaal voor het primair- en voortgezet onderwijs zodat leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen.
Apps & Tools
Brightskills
Brightskills biedt digitale leermiddelen aan die aansluiten op het leren van de diverse basisvaardigheden en biedt hierbij ondersteuning.
Apps & Tools
Cities of Learning platform
Cities of Learning is een platform dat diverse spelers in de stad met elkaar in verbinding brengt en het mogelijk maakt om middels zogenaamde “Open badges” ervaringen, vaardigheden en talenten inzichtelijk te maken.