Artikelen

Artikelen & Blogs

Toolbox helpt kritisch denken verwerken in het onderwijs

Kritisch denken is een begrip met veel definities. Het kan daarom lastig zijn om concrete doelen voor kritische denkvaardigheden te stellen en die ook nog eens effectief te verwerken in het curriculum. Het lectoraat Brein en Leren van Avans Hogeschool ontwikkelde een toolbox die daarbij helpt.
Artikelen & Blogs

Regeren over krimp en tekort is vooruitzien

Voor toekomstbestendig onderwijs moet je als schoolorganisatie steeds meer mensgericht en strategisch handelen met een vooruitziende blik. En regionaal optrekken met alle betrokkenen om de problemen zo goed mogelijk voor te zijn. Strategische HRM en strategische personeelsplanning maken een langetermijnvisie mogelijk.
Waarom zou je zoveel kinderen gebukt laten gaan onder de onveilige sfeer die een paar druktemakers creëren? Ik vind dat iedereen recht heeft op goed onderwijs binnen een veilige setting.
Artikelen & Blogs

Hoe een strakke lesopstart de toon zet voor je klassenmanagement

Met een strakke, ingestudeerde lesopstart – schoolbreed nageleefd – voorkomt het Alfrink College vele verspilde uren lestijd, opgeteld over een jaar. In dat veilige leerklimaat is vervolgens ruimte voor kennisoverdracht én voor persoonlijke aandacht. Voor die stille leerling bijvoorbeeld.
Artikelen & Blogs

Níet de politiek die de onderwijscrisis kan oplossen

De PISA testen doen een valse belofte van objectiviteit en voorzien de politiek van een stok. De problemen in het onderwijs worden niet veroorzaakt door de scholen of de leraren, maar door het systeem dat is ingericht voor de massa. Juist omdat het mensenwerk is, moet je de mensen die…
Artikelen & Blogs

AI proactief en interdisciplinair aangaan als onderwijsteam

AI-modellen zijn níet neutraal, dat vraagt om bezinning en een interdisciplinaire benadering, stelt moraalfilosofe Katleen Gabriels. Zij waarschuwt voor naïviteit. Kennisnet biedt een handreiking waarmee je als team stap voor stap door het proces gaat en positie bepaalt. Hoe zet je ChatGTP in voor je lesontwerp bijvoorbeeld?
Artikelen & Blogs

Sterke toename voortijdig schoolverlaters. Wat doet het mbo?

Vorig schooljaar verlieten meer dan 30.000 jongeren voortijdig zonder diploma school. Een trend die al voor corona inzette. Wat is de sleutel om de groep schoolverlaters te ondervangen? Tijd voor meer maatwerk, met een loopbaancentrum en persoonlijke aandacht?
Artikelen & Blogs

Wat maakt een goede leraar? 5 aanbevelingen in lerarentekort

Professionalisering is een kernopdracht van de leraar. De leraar is de belangrijkste factor van verschil in de kwaliteit van onderwijs. Wat zijn de 5 pijlers die een leerkracht definiëren? Kris van den Branden doet 5 aanbevelingen om het beroep en de individuele leraar te versterken. Op basis van een rapport…
Artikelen & Blogs

Welke learning space past het onderwijs van de toekomst?

Op veel plekken zijn onderwijslokalen in hoog tempo vol gehangen met techniek. AI deed zijn intrede. Hoe ga je je onderwijsruimtes ontwikkelen en hoe zet je ze in? En voor wie? Hoe richt je het leren voor de toekomst in? Wat is het verschil tussen adaptieve en routine expertise? En…
De eerste paar jaar als leraar zijn cruciaal voor hun vorming, de kwaliteit van hun lesgeven, en hun keuze om al dan niet leraar te blijven.
Artikelen & Blogs

Nieuwe leraren: laat ze niet verzuipen!

De uitval onder startende leerkrachten is schrikbarend groot. Inductieactiviteiten in Nederland zijn voor verbetering vatbaar, bleek al uit onderzoek. Paul Kirschner haalt de Engelse praktijk aan waar een gedegen, nationaal ingezet begeleidingsprogramma duidelijke vruchten afwerpt. Meer werkplezier, self-efficacy en betere leerprestaties.
Het gaat in het onderwijs om ontwikkelen en onderwijzen en dat is individueel en doe ik het liefst zonder be/veroordeling. Elke beoordeling is ook een impliciete veroordeling.
Artikelen & Blogs

Waarom we nu echt moeten stoppen met beoordelen in het (bewegings)onderwijs

Hoe beoordeel je op een eerlijke en motiverende manier een klas waarin zulke grote verschillen aanwezig zijn als bij lichamelijke opvoeding? Over de zin en onzin van beoordelen en de behoefte van het systeem om te meten. Hoe meet je de verschillende intelligenties en competenties? Wat zegt dat eigenlijk over…
Toekomstlab inspireert jongeren met het Toekomstlabspel en het Kernwaardenspel om op basis van hun persoonlijke kwaliteiten, kernwaarden en interesses na te denken over hun toekomstmogelijkheden en hun bijdrage aan de leefbaarheid van onze planeet.
Artikelen & Blogs

Toekomstlab helpt jongeren navigeren op een leefbare toekomst

Toekomstlab inspireert jongeren om op basis van hun persoonlijke kwaliteiten, kernwaarden en interesses na te denken over hun toekomstmogelijkheden en hun bijdrage aan de leefbaarheid van onze planeet. Het Toekomstlabspel en het Kernwaardenspel zijn bedoeld voor jongeren in het VO, MBO en HBO en WO.
Door meer flexibele blended onderwijs leerprogramma's aan te bieden, motiveer je studenten om hun skillspakket te vergroten.
Artikelen & Blogs

Nieuwe generatie vraagt om nieuw onderwijs

De studenten van tegenwoordig denken oplossingsgericht en verwerken informatie megasnel en hebben behoefte aan maatwerk. Door meer flexibele blended onderwijs leerprogramma’s aan te bieden, motiveer je studenten om hun skillspakket te vergroten. Hoe ontwikkel je geschikt praktijkonderwijs voor deze generatie Z?
Deze datagedreven aanpak als basis voor een routekaart is nog steeds actueel. Behalve dat er nu nóg meer tempo moet worden gemaakt om de ambitieuzere EU-doelstelling van 55% CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990 te halen. Wel zien we dat gemeenten van strategie naar uitvoering gaan.
Artikelen & Blogs

Verduurzamen maatschappelijk vastgoed: 8 lessen

“Er zijn ruim 1.001 mogelijkheden om een gebouw te verduurzamen. En toch zien we een gemene deler in de route naar een CO2 neutrale portefeuille”. De tijd dringt om de EU-doelstelling van 55% CO2-reductie te halen. Wat zijn de uitgangspunten voor een schoolgebouw? Hoeveel ruimte heeft leren en bewegen nodig?…
Artikelen & Blogs

De Staat van het Onderwijs: inzet op sturing

Dit jaar gaat de inspectie nader in op de thema’s basisvaardigheden, kansengelijkheid en goed toegeruste leraren. Op de grote thema’s is weinig verbetering geconstateerd. Verder lijkt men aan te sturen op meer regie en controle vanuit de overheid om het tij te keren.
Voor een deel van de vmbo­leerlingen hoeft dit opklimmen echter juist niet. Zij komen tot bloei bij het rijke aanbod aan praktische vakken binnen het vmbo.
Artikelen & Blogs

Hogerop

Ongelijkheid. In het onderwijs zien we het elke dag toenemen. Op alle vlakken. Er zijn kansen om dit recht te trekken, maar dan moet er wel wat veranderen. In ons onderwijssysteem én daarbuiten. Voor verandering hebben we elkaar nodig. Daarom ben ik naast het docentschap gaan schrijven en geef ik…
Voor een deel van de vmbo­leerlingen hoeft dit opklimmen echter juist niet. Zij komen tot bloei bij het rijke aanbod aan praktische vakken binnen het vmbo.

Hogerop

Artikelen
Filters
Reset
Reset
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community