Artikelen
Artikelen & Blogs
Gamen toch goed voor de cognitieve ontwikkeling?
Onderzoekers volgden 2 jaar de scherm gewoontes van kinderen in correlatie met hun cognitieve ontwikkeling. Het spelen van videogames leek een licht positief effect te hebben op de ontwikkeling van het IQ. Tal van factoren bleven buiten schot, maar opent dit een deur voor gamification in het onderwijs?
Artikelen & Blogs
Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie
Na de uitleg over de interactie tussen executief functioneren en motivatie begrijp je beter waar het gedrag van een leerling vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan. Uitgebreide studie uit 2016; met een overzicht van 20 tips om het kind te helpen zo goed mogelijk te functioneren.
Artikelen & Blogs
‘Een Leven Lang Ontwikkelen in Vogelvlucht’, van visie naar onderwijsinrichting
Wil jij leertrajecten ontwikkelen op basis van vragen van werkgevers, gemeenten en UWV? Inspelen op kansen in de markt met andere spelers in de regio? Hoe je processen op school daarvoor het best in kan richten? Hoe krijg je de rest mee? Kennispunt MBO neemt je op interactieve wijze mee…
Artikelen & Blogs
Leerlingen intrinsiek motiveren; een uiteenzetting
Rob Martens schreef het boek ‘Leerlingen intrinsiek motiveren, waarom we allemaal willen leren’. Hij toont overtuigend aan dat spel, mits niet verplicht, de beste manier is om kinderen enthousiast te maken. In een neoliberalistische, op prestatie, controle, afrekening en beloning gericht systeem is daar geen ruimte voor. Durf jij de…
Artikelen & Blogs
Petitie: uitslag staatsexamen moet samenvallen met CE
Op 14 juni 2023 krijgen alle leerlingen in het vo de uitslag van hun schriftelijk examen. Behalve staatsexamenkandidaten. Hun resultaat wordt geheim gehouden tot na hun mondeling examen. Met deze petitie verzoek je de Minister van Onderwijs zijn toezegging van een toekomstbestendig examen waar te maken en de uitslag data…
Artikelen & Blogs
Nationale Buitenlesdag: kom in beweging
Op 4 april is het Nationale Buitenlesdag! Duizenden leerkrachten door heel Nederland geven steeds meer buitenles. 150 lesideeën helpen je op weg. Wetenschapsjournalist Mark Mieras betoogt waarom vrije beweging in de buitenlucht essentieel is voor het leerproces.
Artikelen & Blogs
Hoe ontwikkelen we ons voorstellingsvermogen?
Met de beste bedoelingen hebben we een onderwijsbestel laten ontstaan waarvan de grammatica mensen stelselmatig vervreemdt van hun voorstellingsvermogen. We hebben onszelf vastgezet in een onderwijsbestel waarin geen plaats meer is voor het onverwachte, het verrassende, het onbepaalde.
Artikelen & Blogs
Inspiratie nodig? Beperk jezelf met ‘creative limitations’
Ben jij het jaar begonnen vol motivatie om nieuwe projecten op te pakken? Wil je meer creativiteit toevoegen aan jouw lessen of iets creatiefs doen, zoals schilderen, een boek schrijven of een (online) cursus maken? Paradoxaal genoeg kan het helpen jezelf beperkingen op te leggen.
Artikelen & Blogs
Traditioneel is het Nieuwe Progressieve
Een pleidooi voor onderwijs dat eerst gericht is op het verkrijgen van kennis waarna die kennis gebruikt wordt voor het verwerven van vaardigheden en attituden en waar het lesgeven op wetenschappelijk bewijs-geïnformeerde leest geschoeid is. Hoe innovatief is dat traditionele onderwijs eigenlijk!
Artikelen & Blogs
Routekaart ondersteuning (hoog)begaafde leerlingen
Binnen de onderzoekswerkplaats POINT013 2.0 is de ‘Routekaart voor ondersteuning van (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs’ ontwikkeld. In het onderstaande document lees je meer over de aanleiding, doelgroep en werkwijze van de routekaart. In het document daaronder vind je de routekaart.
Artikelen & Blogs
Professionele cultuur helpt het welbevinden van de leraar
Een professionele cultuur ontstaat niet zo maar. Als management team moet je erin investeren. Er moet tijd en ruimte beschikbaar zijn om te ontwikkelen en te experimenteren. Lees over de vier kenmerken en elementen die een professionele cultuur typeren. Wat werkt wel en wat niet?
Artikelen & Blogs
Zintuiglijk schrijven met kinderen
Schrijven en vooral creatief schrijven als onderdeel van taalvaardigheid als geheel en menswording op zich, staat niet echt op de agenda in het basisonderwijs. Ik gun ieder kind om creatief te spelen met taal. In dit blog geef ik een voorbeeld van een mogelijke lesopzet om creativiteit bij kinderen te…
Zintuiglijk schrijven met kinderen
Artikelen
Artikelen & Blogs
Begeleiding startende leraar: 7 beleidstips
Een derde van de afgestudeerden vindt dat de pabo hen niet in de gelegenheid heeft gesteld om alles te leren wat nodig is voor de praktijk in het basisonderwijs. 15% van de startende docenten verlaat het onderwijs na een jaar. Wat is er nodig voor goede begeleiding?
Artikelen & Blogs
Hoe werkt ‘anders organiseren’ door op de werkvloer?
Wat zijn de gevolgen van ‘anders organiseren van onderwijs’ op het personeel? Wat doet een nieuwe onderwijsvorm met het werkplezier, de werkdruk en met de onderlinge verhoudingen? De inzichten en voorbeelden bieden inspiratie aan scholen wat betreft organisatorische condities en consequenties voor leraren en personeelsbeleid.
Artikelen & Blogs
Hoe groot is jouw persoonlijke footprint eigenlijk?
Je ecologische voetafdruk is ‘het stuk natuur dat nodig is om de goederen en diensten te kunnen produceren die nodig zijn om een bepaalde levensstijl te ondersteunen’. en dan is er ook nog zoiets als je verborgen footprint. Hoeveel aarde verbruik jij per jaar? Maar ook, ‘kijk wat je al…
Artikelen & Blogs
Kinderen met hechtingsproblemen in de klas
Leraren ervaren dat ze moeilijk contact maken met kinderen die hechtingsproblemen hebben: deze leerlingen komen lastig tot leren en hun gedrag is vaak moeilijk te corrigeren. Hoe vind je goed evenwicht tussen gedrag corrigeren en verbinding maken?
Artikelen & Blogs
Wiersma nu toch mee in telefoonverbod op scholen?
Minister Wiersma gaat met scholen, ouders en wetenschappers praten over het eventueel verbieden van mobieltjes in de klas. In november legde hij de verantwoordelijkheid voor het beleid nog bij de scholen zelf. Inmiddels lijkt de roep om landelijk beleid sterker te zijn. De minister wil voor de zomer uitsluitsel geven.
Artikelen & Blogs
Leesvaardigheid verbeteren? Motivatie meten
Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier. Je kunt aan allerlei knoppen draaien, betoogt Nicole Hanegraaf, maar het verbeteren van de leesvaardigheid begint bij verbeteren van de motivatie.
Artikelen & Blogs
Hoogbegaafden onderwijs: Het label voorbij
Korte impressie van HB-conferentie. Een drietal bezoeker-docenten geven aan waar zij in hun eigen praktijk tegenaan lopen en wat ze opstaken van de workshops. “Goede begeleiding richt zich op het vergroten van zelfbewustzijn […]om het eigen leven betekenisvol invulling te geven.” aldus de keynote spreker Desirée Houkema.
Artikelen & Blogs
ChatGPT in het onderwijs stimuleren of verbieden?
Er is veel te doen om ChatGPT. Hoe wil het onderwijs zich tot dit fenomeen verhouden? Verbieden en zoveel mogelijk tegenwerken, of AI schrijfhulpen accepteren als een mogelijkheid kinderen te laten nadenken over de kwaliteit en de inhoud van hun schrijfwerk? Over redelijk denken, emoties en wereldgericht onderwijs.
Artikelen & Blogs
Amsterdamse scholen: bevoegde leerkracht blijft de kern van ons onderwijs
BBO Amsterdamse scholen reageerde op de commotie die ontstond na een interview in het Parool, over nieuwe opzet met ‘bevoegde professionals’. Het doel is en blijft dat elke klas weer een bevoegde, bekwame leraar voor de klas krijgt. Ondertussen vraagt de huidige situatie om creativiteit en flexibiliteit.