Artikelen

Deze datagedreven aanpak als basis voor een routekaart is nog steeds actueel. Behalve dat er nu nóg meer tempo moet worden gemaakt om de ambitieuzere EU-doelstelling van 55% CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990 te halen. Wel zien we dat gemeenten van strategie naar uitvoering gaan.
Artikelen & Blogs

Verduurzamen maatschappelijk vastgoed: 8 lessen

“Er zijn ruim 1.001 mogelijkheden om een gebouw te verduurzamen. En toch zien we een gemene deler in de route naar een CO2 neutrale portefeuille”. De tijd dringt om de EU-doelstelling van 55% CO2-reductie te halen. Wat zijn de uitgangspunten voor een schoolgebouw? Hoeveel ruimte heeft leren en bewegen nodig?…
Artikelen & Blogs

De Staat van het Onderwijs: inzet op sturing

Dit jaar gaat de inspectie nader in op de thema’s basisvaardigheden, kansengelijkheid en goed toegeruste leraren. Op de grote thema’s is weinig verbetering geconstateerd. Verder lijkt men aan te sturen op meer regie en controle vanuit de overheid om het tij te keren.
Voor een deel van de vmbo­leerlingen hoeft dit opklimmen echter juist niet. Zij komen tot bloei bij het rijke aanbod aan praktische vakken binnen het vmbo.
Artikelen & Blogs

Hogerop

Ongelijkheid. In het onderwijs zien we het elke dag toenemen. Op alle vlakken. Er zijn kansen om dit recht te trekken, maar dan moet er wel wat veranderen. In ons onderwijssysteem én daarbuiten. Voor verandering hebben we elkaar nodig. Daarom ben ik naast het docentschap gaan schrijven en geef ik…
Voor een deel van de vmbo­leerlingen hoeft dit opklimmen echter juist niet. Zij komen tot bloei bij het rijke aanbod aan praktische vakken binnen het vmbo.

Hogerop

Artikelen
Artikelen & Blogs

Smartwatches op de basisschool; toestaan of niet?

Terwijl de middelbare scholen zich het hoofd breken over het wel of niet toestaan van de smartphone op school, hebben de basisscholen met een ander vraagstuk te maken. Daar zijn namelijk op de meeste scholen de telefoons sinds jaar en dag verboden in de klas. Zij zien echter een toenemende…
Artikelen & Blogs

Monitor Leskwaliteit; op naar steengoed lesgeven

Inspectie ontwikkelde een lesobservatie-instrument op basis van 5 kenmerken waarvan bewezen is dat deze bijdragen aan een effectieve les. Representatieve steekproef stelt dat basis redelijk is. Vooral met zelfregulerend leren en directe instructie is wel nog veel verbetering te realiseren.
Artikelen & Blogs

Smartphoneverbod, ICT en het effect op de leerprestaties

Een verbod op het bezit van mobiele telefoons op school kan helpen bij het verbeteren van de concentratie en aandacht en daarmee de leerprestaties van leerlingen/ studenten, constateert het NRO. Vooral als het deel is van een schoolbreed beleid. Het negatieve effect op de leerresultaten is het grootst op de…
Artikelen & Blogs

PO en VO-raad adviseren latere selectie

De PO-Raad en VO-raad adviseren om toe te werken naar een nieuw onderwijssysteem met daarin een funderende en kwalificerende fase. Wat de raden betreft is toetsing een middel om te differentiëren en niet om op 11/12-jarige leeftijd te selecteren. Ze adviseren ook flexibeler onderwijs in onderbouw van het vo.
Picoo, de interactieve spelcomputer voor buiten, is de ideale toevoeging voor het basisonderwijs om interactief bewegend te leren.
Artikelen & Blogs

Koppel je lesstof met Picoo, de spelcomputer voor buiten

Picoo, de interactieve spelcomputer voor buiten, is de ideale toevoeging voor het basisonderwijs. Met Picoo kun je namelijk interactief bewegend leren. Zonder scherm! Met coole lichten, geluid en zelfs trillen wordt samen spelen én leren nog leuker voor de kinderen. En Picoo heeft leuk nieuws: binnenkort wordt het mogelijk om…
De school en de bibliotheek werken nauw samen dankzij de Bibliotheek op school, een landelijk programma dat scholen ondersteunt bij de toegang tot een aantrekkelijke leescollectie en expertise-ontwikkeling van leerkrachten. Wat zijn de mogelijkheden van verdere samenwerking?
Artikelen & Blogs

Maak meer van je leesbeleid met de Bibliotheek op school

Leesonderwijs ligt al jaren onder een vergrootglas. Dia Wesseling, adviseur Bibliotheek op school bij Probiblio wil met onderwijscollega’s kijken óf en hoe samenwerking tussen academische leerkrachten en leesconsulenten kan bijdragen aan een betere borging van het leesbeleid op school.
Met deze veranderingen wordt vooral een versterking van eigenaarschap en zelfregulatie bij leerlingen beoogd, met betrekking tot hun leerproces.
Artikelen & Blogs

Eigenaarschap van leerlingen: waarom, hoe en in hoeverre?

Hoe zinvol is het om leerlingen eigenaar ‘te maken’ van hun leerproces? Of liever in zetten op de psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en relatie? Dan kan eigenaarschap groeien. Hoe bereik je dat dan? Blog over het spanningsveld tussen eigen boontjes doppen en autonomie en een veilige bedding.
Expliciete instructie houdt in dat leerlingen uitleg krijgen in hoe ze verschillende leerstrategieën kunnen gebruiken, de condities waaronder deze het meest nuttig zijn, en uitleg over wat het voordeel is van het gebruik van deze strategieën.
Artikelen & Blogs

‘Dat leren ze zelf wel’ en nog 7 misvattingen over leren leren

Om effectief te leren hoe je moet leren is expliciete instructie verdraaid handig. Een goede vuistregel? Wat, wanneer, waarom en hoe van leerstrategieën. Leren leren moet je leerlingen aanleren. En dat is een understatement. Patrick Sins ontkracht een 8-tal misvattingen omtrent zelfregulerend leren.
Artikelen & Blogs

Floreren in het onderwijs met behulp van positieve psychologie

Gelukkig zijn, is wat nagenoeg alle ouders antwoorden, als je ze vraagt wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van hun kind. Zolang het NJI alleen preventieve interventies kent, gericht op voorkomen van het negatieve, lijkt er weinig kans op actief beleid op persoonsvorming, floreren en welbevinden in het onderwijs.
Na de invoering van onze onderwijsinnovatie met onze focus op de schoolcultuur en kennisoverdracht, kregen we af en toe de kritiek dat we de vrijheid van onze leerlingen beperken, dat ze door de regels op school niet zichzelf kunnen zijn. Niets is minder waar.
Artikelen & Blogs

Beperkt discipline de vrijheid of geeft het autonomie?

Op onze school kijken we naar een positieve vorm van vrijheid waar bepaalde beperkingen en richtlijnen onze leerlingen eigenlijk bevrijden om de beste versie van zichzelf te worden. Binnen de kaders van hoge verwachtingen is er de vrijheid om zelfregulatie aan te leren en goede les te krijgen.
Artikelen & Blogs

Inclusief onderwijs verrijkt de leerervaring

Ongeveer 300.000 jongeren in Nederland hebben een beperking. Het uitgangspunt van inclusief onderwijs is dat zoveel mogelijk leerlingen ‘thuisnabij’ naar dezelfde school gaan, en hier onderwijs, en waar nodig zorg, op maat krijgen. Dit vereist inspanning van alle betrokken partijen. Wat wint de samenleving met inclusiever onderwijs?
Filters
Reset
Reset
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community