Artikelen
Artikelen & Blogs
Psychisch verzuim in het onderwijs: 7 criteria bij keuze behandelaar
Het aantal behandelaars van psychische klachten zoals burn-out neemt bijna dagelijks toe. Zie je door de bomen het bos niet meer? Ellen Botman, CEO van Happy Brain® Clinics en stress-expert, deelt zeven selectiecriteria bij de keuze voor een behandelaar.
Artikelen & Blogs
Werkagenda mbo zet in op kansengelijkheid
Om nu én in de toekomst te voldoen aan de enorme vraag naar in het mbo opgeleide vakmensen trekt het kabinet 4,4 miljard uit voor de werkagenda mbo 2022-2027. Speerpunten zijn kansengelijkheid voor mbo-studenten, aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, inclusief stages en het verbeteren van onderwijskwaliteit, onderzoek en innovatie.
Artikelen & Blogs
Bewegend leren met de educatieve spellen van Picoo
Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Picoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus!
Artikelen & Blogs
Het Lerarencollectief over… Masterplan Basisvaardigheden
Vergroot of beperkt het Masterplan Basisvaardigheden nu juist de professionele ruimte van de leraar? 90% van de docenten is nog niet goed geïnformeerd over de inhoud. Het Lerarencollectief zet vol in op meer professionele ruimte. Ruimte met financiële armslag, zodat leraren kunnen aangeven wat zij nodig hebben in hun specifieke…
Artikelen & Blogs
Desinformatie en digitale burgers in Faketown
Hoe leer je leerlingen om kritisch en verantwoordelijk om te gaan met de overvloed aan (des)informatie die op hen afkomt? Outger Commandeur van het Practoraat Mediawijsheid maakte een bordspel. Het practoraat biedt ook veel lesmateriaal en bruikbare informatie over desinformatie.
Artikelen & Blogs
Opleidingstraject en onderwijsassistent in het speciaal onderwijs
Doorstart met Talents Traject De kerntaak van de onderwijsondersteunend personeel is het ondersteunen van de leraar. Dit gebeurt op aanwijzing van de leraar bij het verrichten van onderwijsinhoudelijke taken en het begeleiden van leerlingen bij de verwerving van vaardigheden. Deze werkzaamheden vinden plaats onder verantwoordelijkheid van een bevoegde leraar en…
Artikelen & Blogs
Hoogbegaafdenonderwijs op een kruispunt
‘Wanneer we loslaten wat er nu is aan onderwijs en we een werkelijk nieuw beeld krijgen van hoe het hoogbegaafdenonderwijs eruit kan komen te zien, komt er verandering.’ Kim Castenmiller somt de belemmeringen op die nu onderwijs aan hoogbegaafden in de weg staan. In reactie op de kamerbief van Minister…
Artikelen & Blogs
Effectieve feedback volgens paar richtlijnen
In tal van meta-analyses van onderwijsgericht onderzoek blijkt feedback één van de krachtigste hefbomen om het leerproces te bevorderen. Niet alle feedback is echter even effectief, noch leidt het per se tot meer impact op leren. Reflecties of effectieve feedback.
Artikelen & Blogs
Cities of Learning: 20 aanbevelingen naar een betere toekomst
In de afgelopen twee jaar hebben jongeren, lokale belanghebbenden en Cities of Learning-partners meer dan 600 jongeren betrokken bij consultaties over leer-, burgerschaps- en loopbaantrajecten. Dit Europese initiatief komt nu met een 20-tal aanbevelingen die van vitaal belang zijn en in de komende 10 jaar moeten worden aangepakt en geïmplementeerd.
Artikelen & Blogs
De Schooldichter laat spelen met taal
Taalplezier bevorderen. Creativiteit aanboren. En vooral: kinderen in hun waarde laten en ze serieus nemen. Niet teveel kaders, gewoon aan de knutsel met het mooiste materiaal dat er is: onze taal. Moet je eens zien wat er dan ontstaat. Deze Schooldichter kijkt al uit naar de volgende school!
Artikelen & Blogs
Edutools in de les: welke werkvormen kun je wanneer inzetten?
Hoe kun je in jouw online les toch werkvormen inzetten? Welke werkvormen zijn geschikt voor zowel de online als de offline les? En welke werkvorm past bij welke rol van de docent? Max Grootjen van het Practoraat MBO Mediawijsheid maakte een handige tutorial.
Artikelen & Blogs
De toekomst van een generatie ligt in jouw handen
“Een pleidooi voor steengoed onderwijs, onderwijs waarin elke docent er in diepste wezen van overtuigd is dat hij elke leerling mee kan krijgen en dat elke leerling in staat is om te slagen. Laten we beginnen met de factoren te beïnvloeden waar we invloed op hebben: de kwaliteit van onze…
Artikelen & Blogs
Tikkertje spelen, ook als je niets ziet
Spelontwikkelaar Picoo en Bartiméus hebben de handen ineen geslagen om actief (buiten)spelen mogelijk te maken voor kinderen met een visuele beperking. Picoo heeft nu verschillende bewegingsspellen die zijn ontwikkeld voor kinderen met een visuele beperking. Nieuw is het tikspel Twikkie.
Tikkertje spelen, ook als je niets ziet
Artikelen, Persberichten
Artikelen & Blogs
Ouderbetrokkenheid en voortgezet onderwijs; een wereld te winnen
Ouderbetrokkenheid maakt wel degelijk een positief verschil maakt in het voortgezet onderwijs. Het heeft invloed op de ontwikkeling van de leerling. Ouderbetrokkenheid vraagt om een actieve houding van docenten en beleid van de school als geheel. Ouders informeren leidt nog niet tot ouderbetrokkenheid.
Artikelen & Blogs
Leesbegrip vergroten; een samenhang van 9 factoren
Onderzoek van professor Roel van Steensel getiteld ‘De vele kanten van leesbegrip’ voor het NRO laat een 9-tal factoren zien die bijdragen aan leesbegrip. Het belang van een kennisbasis en de woordenschat springen eruit, maar de samenhang van het hele pallet maakt het verschil.
Artikelen & Blogs
Het is het onderwijssysteem dat wringt
Het onderwijssysteem knelt en is duidelijk toe aan hervorming. Steeds meer lopen we tegen de grenzen aan. Kinderen vallen op en vallen uit. Professionals ervaren een enorme druk en stappen regelmatig al na enkele jaren weer uit het vak. Er verschijnen masterplannen en incidentele geldpotjes. Dat moet anders. Niet systeemgericht,…
Artikelen & Blogs
Multicultureel vakmanschap maakt docent weerbaarder
Promovendus Anneke Dubbeld constateert dat docenten zich vaak niet goed voorbereid voelen op het lesgeven in een multiculturele klas. Dubbeld deed onderzoek naar het vergroten van hun weerbaarheid om de stedelijke tekorten tegen te gaan. Een projectgroep van de Amsterdamse lerarenopleidingen vroeg zich eerder af hoe Multicultureel Vakmanschap kan ontstaan.…
Artikelen & Blogs
Conflicten in de lerarenkamer: ga ze niet uit de weg
In elke school komt sabotagegedrag voor. Het is een gefrustreerde poging om te zeggen hoe we ons voelen, wat ons idee of gedachte is. We moeten leren om conflicten aan te gaan, want we zijn verschillend en we kunnen dat verschil niet wegwerken. Hoe stel jij je op in de…
Artikelen & Blogs
Klimaatuitdaging #2: zuinig met water in Nederland
Wat hebben we een heerlijke, warme, droge zomer gehad in Nederland. Maar deze droogte heeft een gevaarlijke keerzijde, die vraagt om bewuste houding. Een positieve bijdrage ligt in ieders bereik. In deze blog daagt Etske Thie je uit je bewust te te zijn van je directe en indirecte waterverbruik.
Artikelen & Blogs
ADHD of de taal van het kind?
Steeds meer kinderen en volwassenen krijgen de diagnose van een psychische stoornis. Bijvoorbeeld ADHD. Ik vind dat verwonderlijk. Je zou nog gaan denken dat psychische stoornissen besmettelijk zijn. Is er niet iets anders aan de hand? Nemen we nog wel de tijd om het kind achter het gedrag te zien?…
ADHD of de taal van het kind?
Artikelen
Artikelen & Blogs
Teamleren: beter lesontwerp in vier stappen
Teamleren vindt vaak nog ongestructureerd en onregelmatig plaats. De kwaliteit van het primaire proces, de les door de leerkracht voor de klas, is het meest gebaat bij een terugkerend teambreed proces gericht op de kwaliteit van het leerkrachtgedrag.