Artikelen
Artikelen & Blogs
Her· eik· en (werkwoord) afgeleide van herijken
Een analogie waarin de karakteristieken van een boom worden gebruikt om aan de slag te gaan met de herdefinitie van een school. De 5 fases die nodig zijn om een stevige onderwijsboom neer te zetten.
Artikelen & Blogs
Hoe blijven leerlingen geboeid en gebonden?
WRTS is een platform dat leren ondersteunt. Het blijft zich ontwikkelen. Extra woordenlijsten werden al toegevoegd. Een mobiele app en een nieuwe look volgden, alsmede uitlegvideo’s, samenvattingen, chatten met tutoren, oefenvragen, oefenstof en de mogelijkheid om je gemiddelde eindcijfer te zien. Binnenkort volgt WRTS live.
Artikelen & Blogs
MBO Module om Informatievaardigheden te stimuleren
Hoe stimuleer je informatievaardigheden bij eerstejaars mbo studenten? Waarom is dit belangrijk? Hoe geef je vorm aan het aanleren van informatievaardigheden binnen het vak burgerschap? Het Practoraat Mediawijs maakte met een module en een handleiding voor docenten.
Artikelen & Blogs
De podcast en het onderwijs; flipping the classroom en meer
In de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar luistert 48 procent weleens naar een podcast, aldus Reuters Institute. Een combinatie van informatieve en amuserende content spreekt al gauw tot de verbeelding. De lesstof wordt beter verwerkt dan bij klassikaal aanbod en het vooraf beluisterde materiaal geeft ruimte voor verdiepend leren in…
Artikelen & Blogs
Onderwijscultuur van structuur en routine voor goed leerklimaat
Een duidelijke cultuur en dan met name routines, gedrag en structuur, zorgt voor een veilige sfeer op school. Een leerling kan zich dan optimaal ontwikkelen en de docent kan zich volledig focussen op het lesgeven. In deze blog een praktische uitleg. Hoe slaagt het hele team erin met één stem…
Artikelen & Blogs
De software van AFAS brengt rust en duidelijkheid in de kinderopvang
De Wet IKK bracht veel regeldruk met zich mee in de kinderopvang. BLOS kinderopvang koos voor het opzetten van een eigen servicekantoor. ‘Onze systemen zijn zo ingericht dat medewerkers voor veel dingen zelf verantwoordelijk zijn. Declaraties, vragen en wijzigingen sturen ze in via de AFAS Pocket app. Doordat alles centraal…
Artikelen & Blogs
Onderwijsverandering in een flow met 4 principes
Individuele medewerkers vormen de schakels die het gedrag en de prestaties van de organisatie als geheel bepalen. Zij zijn de sleutel tot een responsieve onderwijsorganisatie. Vier duidelijke principes brengen in kaart wie wel of niet op zijn of haar plek zit voor optimale flow.
Artikelen & Blogs
Executieve Functies en het tienerbrein
Het tienerbrein is hot. De afgelopen jaren is er veel geschreven over deze doelgroep en het leerproces. Ik mis vaak de praktische vertaalslag van wetenschap naar klaslokaal. Met een praktische visuele tool bied ik leerlingen gereedschap waarmee ze zichzelf cognitief, sociaal en emotioneel kunnen versterken. Download de tool.
Artikelen & Blogs
Zij-instromer begeleiden? Een succesvolle start in zes stappen
Bij het werven, opleiden en begeleiden van een zij-instromer komt veel kijken. Met het stappenplan in de handreiking Zij-instroom als vervolgcarrière in het voortgezet onderwijs wil Voion scholen en besturen op weg helpen bij het opzetten van een succesvol zij-instroomtraject. Tips en ervaringen uit de praktijk.
Zij-instromer begeleiden? Een succesvolle start in zes stappen
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Een duidelijke cultuur neerzetten in het onderwijs (deel II)
We leggen de lat hoog voor de leerlingen en we hebben duidelijke regels voor het gedrag op school. Het grote verschil is dat we nu zeer proactief werken. We wachten niet tot het verstorende gedrag zich voordoet. Het gewenste gedrag wordt duidelijk uitgelegd en geoefend. De les- en leeropbrengst vaart…
Artikelen & Blogs
Breed motorisch opleiden in het onderwijs – een kritische blik
Breed Motorisch opleiden (BMO) richt zich eenzijdig op motorische resultaten en te weinig op het ontwikkelen van sociale en emotionele competenties waardoor met name minder vaardige bewegers dreigen af te haken. Hoe help je het kind in de wereld staan?
Artikelen & Blogs
De organisatiecultuur in onderwijsland – probleem of oplossing?
‘Culturele barrières’ krijgen vaak de schuld wanneer een gebrek aan verandering binnen organisaties ter sprake komt. De vraag zou moeten zijn hoe je een bestaande cultuur – de mensen met hun overtuigingen, waarden, ambities en gedrag – kunt benutten voor de beoogde verandering. Het is de kunst dat potentieel te…
Artikelen & Blogs
Zij-instromers in het onderwijs: psycholoog wordt juf
In het boek ‘Morgen neem ik echt ontslag’ staan veertien carrièreswitches beschreven. Elise Haarman koos voor het onderwijs. Nu werkt ze als leerkracht op de basisschool. Een loopbaan langs een rode draad van onderwijs, kinderen en vooral van een open vizier. Waar loopt ze tegen aan? Wat drijft haar?
Artikelen & Blogs
LLO: met de AFAS post-hbo HRM je automatiseringsslag slaan
Grofweg bestaat de opleiding van Hogeschool Windesheim en AFAS uit drie disciplines: Extra scholing op het gebied van human resource management en omgang met de software van AFAS. De soft skills modules dienen als bindmiddel.
Artikelen & Blogs
Schoolbeleid belemmert te vaak kans op stapelen
Het ‘stapelen’ van schoolniveaus blijkt op de ene school veel makkelijker te zijn dan op de andere, constateert het Centraal Planbureau (CPB). Opvallend is dat leerlingen op soepelere scholen juist succesvoller zijn in hun vervolgonderwijs. Strenge criteria frustreren. Het systeem vergroot kansenongelijkheid.
Artikelen & Blogs
Een duidelijke cultuur zet je als onderwijsteam zelf neer
Door een duidelijke cultuur neer te zetten creëren wij op het Alfrinkcollege een schoolklimaat waarin goed gedrag de norm is. De verwachtingen zijn door de hele organisatie ook duidelijk gedefinieerd. Zodoende ligt de focus op het leren en ervaart het personeel minder werkdruk.
Artikelen & Blogs
Een onderwijsinitiatief: samen op reis tijdens omgangskunde
Tijdens haar lessen omgangskunde neemt Esther Wokke leerlingen mee op reis door hun gevoelsleven. Doel: leerlingen bewuster maken van hoe ze op situaties reageren en ze helpen om goed met hun emoties om te gaan. Een interview met een bevlogen docente. ‘Ik zie onze klas als een team: we kunnen…
Artikelen & Blogs
Veelvuldig lesuitval eist zijn tol, in vo vooral mentaal
In de basisschoolleeftijd is van een inhaalslag nog geen sprake door de vele lesuitval en de chaos. Zieke leraren zijn moeilijk te vervangen door het lerarentekort. Mentale veerkracht van de tieners in het vo is ook zorgelijk. Schoolleiders vragen massaal om verlenging NPO regeling.
Artikelen & Blogs
Op koers naar een effectieve, efficiënte en flexibele organisatie
Als je de fase van onzekerheid naar vertrouwen overslaat is teamontwikkeling een zinloze investering en weggegooid geld en verspilde energie en motivatie. Dus begin bij het begin: omgaan met onzekerheid. Ken de voorwaarden voor het realiseren van een effectieve, efficiënte en flexibele organisatie.
Artikelen & Blogs
Digitalisering in het onderwijs: stap voor- of achteruit?
Technologie is met ons dagelijks leven verstrengeld. Corona zorgde voor een digitale versnelling slag in het onderwijs. Moeten we daar wel zo blij mee zijn? Er zijn zowel voordelen als nadelen over gedigitaliseerd onderwijs.
Digitalisering in het onderwijs: stap voor- of achteruit?
Artikelen, Nieuws
Artikelen & Blogs
Overgang van vo naar vervolgonderwijs in kaart gebracht
Hoe is het gesteld met de kennis en vaardigheden van de instromende studenten? Taalvaardigheid behoeft aandacht en daarnaast zijn executieve competenties zoals Kritisch denken, Zelfregulering, Zelfstandig werken en Studievaardigheden ondermaats.
Overgang van vo naar vervolgonderwijs in kaart gebracht
Artikelen, Downloads