Documenten
Documenten
Niet-westerse achtergrond en talentontwikkeling
Bij jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond wordt afwijkend gedrag vaak niet in verband gebracht met hoogbegaafdheid. Vroegsignalering en begeleiding die gericht is op het versterken van het zelfbeeld bij deze jongeren kunnen bijdragen aan betere ontwikkeling van hun talenten. Dit praktische onderzoek geeft handvatten aan vroegsignalering. Het gaat ook in op de sekse verschillen.
Documenten
De Staat van de thuiszitters – onterecht onderbelicht
Pak het probleem bij de wortel aan, i.p.v. het terug te dringen, bepleit Kim Castenmiller in haar rapport 'De Staat van de thuiszitters'. Zij beschrijft in haar rapport de twee voornaamste pijnpunten en werkt drie kernoplossingen uit. Hoog tijd voor een andere manier van denken, kijken en doen.
Documenten
Rapport: De meerwaarde van Samen Opleiden & Professionaliseren
Uit het onderzoek blijkt dat afgestudeerden binnen het primair onderwijs, significant vaker tevreden zijn over hun opleiding wanneer zij deze binnen een opleidingsschool afgerond hebben. Zij-instroomtraject verdiend nog meer aandacht. Sectorraden tevreden met de uitkomsten.
Documenten
Onderwijsraad: ‘Later selecteren, beter differentiëren’
Alleen later selecteren is niet voldoende stelt de raad. Zij adviseert ook om, veel meer dan nu, in het basis- en voortgezet onderwijs flexibel onderwijs op maat te geven, dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen. Download het rapport.
Documenten
Digitale vaardigheden; lessen uit de lockdown
Door de lockdown(s) konden leraren ervaren hoe het gesteld is met de digitale vaardigheden van leerlingen. SLO en Kennisnet bespraken de opbrengsten van het thuiswerken, toegespitst op de digitale vaardigheden van leerlingen en leraren.
Documenten
Programma van Eisen Frisse Scholen vernieuwd
Het Programma van Eisen (PvE) Frisse Scholen 2021 helpt schoolbesturen en gemeenten in hun rol als opdrachtgever van verbouw of nieuwbouw. De nieuwe versie van het Programma van Eisen – Frisse Scholen is aangepast op basis van de eisen in het Bouwbesluit op 1 januari 2021.
Documenten
Kansengelijkheid vergt plan van aanpak, aldus SER
De plek waar je wieg staat is nog steeds bepalend voor de kansen die je krijgt in je leven. De coronacrisis vergroot deze bestaande kansenongelijkheid. Scholen moeten gezond leven bevorderen, diversiteit en inclusiviteit toejuichen en álle leerlingen ondersteunen, aldus de SER
Documenten
Maatwerk in HR doet mensen groeien
Op het moment dat je maatwerk vanuit HR levert, zie je dat mensen gaan groeien. Interview met Elly de Lange van Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio. Over de impact van de coronacrisis en de toekomst van onderwijs.
Documenten
Heeft de eindtoets wel een emancipatoire rol?
De eindtoets en het daarmee samenhangende kwaliteitsoordeel van scholen door de overheid dragen vooral bij aan een verdere bevestiging van de bestaande maatschappelijke ongelijkheid. 'Van de kat en de bel', promotieonderzoek van drs. Karen Heij.
Documenten
Rapport; Risico- en Dreigingsbeeld voor Hoger Onderwijs 2021
Het Risico- en Dreigingsbeeld voor Hoger Onderwijs is bedoeld als instrument voor de sector om de dialoog over veiligheid te voeren, afwegingen te maken en prioriteiten te stellen. De sector kan op basis van de inzichten gezamenlijke scenario’s ontwikkelen.
Documenten
De Staat van het Onderwijs 2021; basis niet op orde
De coronacrisis heeft bestaande problemen in het onderwijs vergroot. Met begrijpend lezen en rekenen liepen de basisschoolleerlingen vertraging op. Ook brugklassers van alle niveaus gingen achteruit in rekenen en lezen. De kansenongelijkheid is bovendien gegroeid. Op regie en samenwerking is winst te behalen.
Documenten
VSO: gedragsproblematiek zwaarder door late zorg
Rapport onderwijsinspectie: veranderingen in de leerlingenpopulatie in het voortgezet speciaal onderwijs tussen 2014 en 2019. Scholen vermoeden intensere problematieken door verlaatte zorgaanpak. De wachtlijsten eisen hun tol.
Documenten
Stress studenten door corona
Onderzoek van de Caring Universities laat significante stijging in stressklachten bij studenten zien. Deelname aan onderzoek was laag, maar welzijn lijkt wel onder druk te staan.
Documenten
Wat heeft de blockchain in het onderwijs te bieden?
Blockchain technologie krijgt de laatste jaren veel aandacht in de media. De meest disruptieve technologie sinds het internet, volgens experts. Wat kan het onderwijs ermee?
Documenten
Samen leren van online leren: 10 tips van de HAN
De vakgroep Toegepaste Psychologie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderwierp haar eigen didactische online kwaliteiten aan een onderzoek en kwam met een uitgebreide evaluatie.