Maatschappelijke tendensen zijn steeds zichtbaarder geworden binnen de schoolmuren. Externe factoren doen zichsteeds nadrukkelijker gelden. Allerhande thema’s in de directe periferie van het onderwijs vind je hier.
Maatschappij
Artikelen & Blogs
Allereerste MuziekSpeeltuin een feit in Rotterdam
Muziek helpt het samen leren. Leerlingen ontwikkelen hun empathie en sociale vermogen. Het toestel in de MuziekSpeeltuin is een interactieve spelzone met 7 spelpilaren. Gesproken opdrachten en visuele prikkels stimuleren de kinderen om mee te spelen op de touchpads.
Artikelen & Blogs
Coronavertraging deels ingehaald, verschil tussen leerlingen blijft
Balans na één jaar COVID-19-crisis in het onderwijs: Coronavertraging door eerste schoolsluiting deels ingehaald, maar verschil tussen leerlingen blijft
Artikelen & Blogs
Assen start ook proef met het Jongeren Perspectief Fonds
Gemeenten willen jongeren met problematische schulden weer toekomstperspectief geven door het opkopen van hun schulden, met behulp van het Jongeren Perspectief Fonds (JPF).
Documenten
Programma van Eisen Frisse Scholen vernieuwd
Het Programma van Eisen (PvE) Frisse Scholen 2021 helpt schoolbesturen en gemeenten in hun rol als opdrachtgever van verbouw of nieuwbouw. De nieuwe versie van het Programma van Eisen – Frisse Scholen is aangepast op basis van de eisen in het Bouwbesluit op 1 januari 2021.
Artikelen & Blogs
Onderzoeksproject BLOK (Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas)
Oproep tot medewerking aan onderzoeksproject BLOK; Hoe dagelijkse interacties tussen de leerkracht en leerlingen bij kunnen dragen aan burgerschapsvorming; in de groepen 6, 7 en 8. Over sociale verbondenheid, sociale competenties, onderlinge relaties, omgaan met conflict en omgaan met (culturele) verschillen.
Artikelen & Blogs
Basisschool Don Sarto & inclusieve schoolcultuur
Masterclasses, lesbezoeken en collegiale lesbezoeken, met dank aan de feedback blijft men zichzelf verbeteren. Als team en als individu. De Transformatieve School en bewustwording. De rol van verwachtingen en gelijke kansen.
Artikelen & Blogs
Jouw verwachtingen zijn hun kansen
Kansenongelijkheid is geen statisch gegeven. Hoe komen wij af van lage verwachtingen van een kind? Help kinderen in zichzelf te geloven. Redwane legt de gedachte van De Transformatieve School uit: lees over cultuuromslag, leerpotentie en een klassikaal vergrootte leeropbrengst.
Jouw verwachtingen zijn hun kansen
Artikelen
Artikelen & Blogs
Kansrijk samenwerken in onderwijs; 5 condities
Gezamenlijk ambitie, belangen, relatie, organisatie en proces van een samenwerking analyseren en beoordelen. Om tot actie over te gaan op die plekken waar het nodig is. 5 condities, 6 artikelen.
Podcasts
Docent in grootstedelijke context en de kloof met de Pabo
Komt de pabo student nog wel goed beslagen ten ijs? Klopt het dat veel startende onderwijzers sneller stoppen als ze beginnen in een stedelijke context? En hoe ziet een sterke schakel tussen opleiding en praktijk eruit om dit te voorkomen? Tjipcast vanaf het ROC Albeda College in Rotterdam, over de praktijk van alledag.
Artikelen & Blogs
JINC vat kansenongelijkheid bij de horens
Kansenongelijkheid is een groot probleem. Steeds meer talent raakt in de verdrukking. JINC slaat een mooie brug tussen de kansarme wijken en het bedrijfsleven. Een negental projecten.
Documenten
Stress studenten door corona
Onderzoek van de Caring Universities laat significante stijging in stressklachten bij studenten zien. Deelname aan onderzoek was laag, maar welzijn lijkt wel onder druk te staan.
Documenten
Wat heeft de blockchain in het onderwijs te bieden?
Blockchain technologie krijgt de laatste jaren veel aandacht in de media. De meest disruptieve technologie sinds het internet, volgens experts. Wat kan het onderwijs ermee?
Podcasts
Tjipcast met René Kneyber: Hoe krijgen we in Nederland beter onderwijs?
Wat is er aan de hand? Hoe kan het dat beleid dat zich richt op verbetering faalt in de uitvoering?René Kneyber over uitdagingen voor het onderwijs; Over het korte termijn belang van de politiek dat haaks staat op de tijd die nodig is voor echte verandering en een gebrek aan uitwisseling tussen scholen. Welke rol is er voor de wetenschap?
Documenten
Huisvesting als sluitpost; krijgt het leren straks nog lucht?
Adequate huisvesting is een randvoorwaarde voor goed onderwijs. De cijfers laten een serieuze terugval zien in netto bestedingen, al 15 jaar. De extra klimaateisen meegerekend, eens te meer een punt van aandacht.
Documenten
Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid
Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.
Documenten
Stand van zaken onderwijs vraagt om deltaplan
McKinsey nam onlangs het onderwijs onder de loep. In dit artikel belichten we twee grote uitdagingen: het lerarentekort en de groeiende ongelijkheid tussen scholen door de veranderende leerlingenpopulatie.
Artikelen & Blogs
De impact van corona op mbo-studenten
Volgens schoolleiders en docenten is de onderwijskwaliteit gedaald door het afstandsonderwijs en de werkdruk gestegen. Wat is nu daadwerkelijk het effect van de corona-maatregelen op mbo-studenten?
Documenten
Uit de oude doos; Commissie Dijsselbloem en het onderwijsbeleid
Onderwijscommunity haalt de conclusies van een Kohnstamm onderzoek aan uit 2014. Daarin werd 6 jaar onderwijsbeleid onder de loep genomen, in het licht van het rapport Dijsselbloem uit 2008
Artikelen & Blogs
Daling in onderwijskwaliteit in mbo en hbo
Sinds de invoering van het afstandsonderwijs is de onderwijskwaliteit gedaald en de werkdruk toegenomen. Dat geven docenten in het mbo en hbo aan in een enquête van de Aob.
Artikelen & Blogs
Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens
Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.
Documenten
Streefniveau basisonderwijs slechts door één derde gehaald
Het vraagt de nodige inspanningen van het onderwijs om leerlingen na het verlaten van de basisschool alsnog op het algemeen maatschappelijk functioneel niveau te krijgen.