Het onderwijs moet op de schop hoort men vaak. Hier brengen wij graag uiteenlopende visies bijeen. Ontwikkelingsgericht of juist de leerkracht centraal. Formatief evalueren of juist toetsen tot je er bij neervalt. Een kijk op innovaties, vergezichten en praktische ingrepen.
Onderwijsontwikkeling
Artikelen & Blogs
PO en VO-raad adviseren latere selectie
De PO-Raad en VO-raad adviseren om toe te werken naar een nieuw onderwijssysteem met daarin een funderende en kwalificerende fase. Wat de raden betreft is toetsing een middel om te differentiëren en niet om op 11/12-jarige leeftijd te selecteren. Ze adviseren ook flexibeler onderwijs in onderbouw van het vo.
Artikelen & Blogs
Eigenaarschap van leerlingen: waarom, hoe en in hoeverre?
Hoe zinvol is het om leerlingen eigenaar ‘te maken’ van hun leerproces? Of liever in zetten op de psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en relatie? Dan kan eigenaarschap groeien. Hoe bereik je dat dan? Blog over het spanningsveld tussen eigen boontjes doppen en autonomie en een veilige bedding.
Artikelen & Blogs
Floreren in het onderwijs met behulp van positieve psychologie
Gelukkig zijn, is wat nagenoeg alle ouders antwoorden, als je ze vraagt wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van hun kind. Zolang het NJI alleen preventieve interventies kent, gericht op voorkomen van het negatieve, lijkt er weinig kans op actief beleid op persoonsvorming, floreren en welbevinden in het onderwijs.
Artikelen & Blogs
Meer aandacht voor formatief handelen
Leerlingen inzicht geven in hun eigen ontwikkeling en de druk van de ketel halen door niet uitsluitend gericht te zijn op cijfers. Docent Marieke Elske Prins is enthousiast pleitbezorger van formatief handelen: “Je ziet leerlingen tussen de toetsmomenten door groeien.” Met behulp van adaptieve software kunnen ze elkaar online feedback…
Artikelen & Blogs
Inclusief onderwijs verrijkt de leerervaring
Ongeveer 300.000 jongeren in Nederland hebben een beperking. Het uitgangspunt van inclusief onderwijs is dat zoveel mogelijk leerlingen ‘thuisnabij’ naar dezelfde school gaan, en hier onderwijs, en waar nodig zorg, op maat krijgen. Dit vereist inspanning van alle betrokken partijen. Wat wint de samenleving met inclusiever onderwijs?
Artikelen & Blogs
Leerlingen intrinsiek motiveren; een uiteenzetting
Rob Martens schreef het boek ‘Leerlingen intrinsiek motiveren, waarom we allemaal willen leren’. Hij toont overtuigend aan dat spel, mits niet verplicht, de beste manier is om kinderen enthousiast te maken. In een neoliberalistische, op prestatie, controle, afrekening en beloning gericht systeem is daar geen ruimte voor. Durf jij de…
Podcasts
Badges, micro credentials en leven lang leren
Micro credentials zijn een soort ‘open badges’ of digitale insignes die laten zien dat iemand bepaalde kennis of vaardigheden beheerst. Wat kan je hiermee en voor wie is dit een uitkomst? In deze podcast gaat Tjip de Jong dieper in op deze invulling van flexibilisering van het hoger onderwijs.
Podcasts
Schooldruk en welzijn onder jongeren
Kernvraag is hoe leerlingen aankijken tegen onderwijstijd, hoe effectief zij de onderwijstijd op dit moment ervaren, vinden zij het wenselijk om minder lestijd te hebben. Hun beelden worden aangevuld met resultaten uit het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children.
Artikelen & Blogs
Hoe ontwikkelen we ons voorstellingsvermogen?
Met de beste bedoelingen hebben we een onderwijsbestel laten ontstaan waarvan de grammatica mensen stelselmatig vervreemdt van hun voorstellingsvermogen. We hebben onszelf vastgezet in een onderwijsbestel waarin geen plaats meer is voor het onverwachte, het verrassende, het onbepaalde.
Kalender
Avond van de Leraar #4: Effectief Leesonderwijs
0
Lindenberg Cultuurhuis te Nijmegen
0
Tijdens de Avond van de leraar over Effectief Leesonderwijs doe je inspiratie op en ontvang je handvatten om het leesonderwijs op jouw school (verder) vorm te geven.
Artikelen & Blogs
Traditioneel is het Nieuwe Progressieve
Een pleidooi voor onderwijs dat eerst gericht is op het verkrijgen van kennis waarna die kennis gebruikt wordt voor het verwerven van vaardigheden en attituden en waar het lesgeven op wetenschappelijk bewijs-geïnformeerde leest geschoeid is. Hoe innovatief is dat traditionele onderwijs eigenlijk!
Artikelen & Blogs
Zintuiglijk schrijven met kinderen
Schrijven en vooral creatief schrijven als onderdeel van taalvaardigheid als geheel en menswording op zich, staat niet echt op de agenda in het basisonderwijs. Ik gun ieder kind om creatief te spelen met taal. In dit blog geef ik een voorbeeld van een mogelijke lesopzet om creativiteit bij kinderen te…
Zintuiglijk schrijven met kinderen
Artikelen
Artikelen & Blogs
Hoe werkt ‘anders organiseren’ door op de werkvloer?
Wat zijn de gevolgen van ‘anders organiseren van onderwijs’ op het personeel? Wat doet een nieuwe onderwijsvorm met het werkplezier, de werkdruk en met de onderlinge verhoudingen? De inzichten en voorbeelden bieden inspiratie aan scholen wat betreft organisatorische condities en consequenties voor leraren en personeelsbeleid.
Artikelen & Blogs
Post-mbo broedplaats vangt leemte op
“Er zit meer potentie in mbo opgeleide vakmensen dan er op dit moment in het leerstelsel wordt uitgehaald.” aldus Marieke Gervers die broedplaats sQuare opzette voor de doelgroep die nog niet uitgeleerd is, maar de overstap naar het hbo niet ambieert (75%). Een Leven Lang Leren insteek voor vakmensen.
Post-mbo broedplaats vangt leemte op
Artikelen
Artikelen & Blogs
Hoe lang kunnen we nog pleisters blijven plakken in het onderwijssysteem?
Het rommelt al jaren in het onderwijssysteem, van lerarentekort, dalende resultaten en jongeren die bezwijken onder prestatiedruk. Ook het bedrijfsleven blijft hard schreeuwen om talenten. Er is met name tekort aan jongeren met een bèta-profiel. Tijd om het systeem rigoureus op de schop te nemen.
Podcasts
HvA podcast afl.4: Curriculum: voorschrift of keuzepalet?
We hebben hoge verwachtingen van leraren als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van deze HvA podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. Afl 4: spanningsveld tussen minder lesuren en de ervaren curriculumdruk.
Podcasts
Tamar van Gelder over de staat van het Nederlandse onderwijs
Voor deze derde aflevering van "Bij de les" vanuit het Cartesius Lyceum gingen de hosts in gesprek met Tamar van Gelder, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Algemene Onderwijs Bond. Zij zijn natuurlijk benieuwd naar wat een vakbondsvoorzitter eigenlijk doet en wat haar kijk, vanuit die positie, is op het Nederlandse Onderwijs.
Artikelen & Blogs
Niveau leesvaardigheid verder onderuit
De nationale peiling Leesvaardigheid einde (s)bo 2020-2021 van de Inspectie van Onderwijs toont dat minder dan de helft van de Nederlandse basisschoolleerlingen nog het basale streefniveau 2F haalt. De dalende trend is zorgwekkend. Vind het plan van aanpak zijn weg naar het lokaal?
Artikelen & Blogs
Stoppen met al dat moeten in het onderwijs
Onze samenleving kent allerlei systemen die ooit vanuit de beste bedoelingen zijn ontstaan en van betekenis waren. Toch hoor je steeds vaker het geluid dat de menselijke maat zoek is geraakt. Het lijkt haast of systemen belangrijker zijn geworden dan mensen.
Podcasts
Leerlingen intrinsiek motiveren
“Kunst, vrijheid en spel: Daar worden wij mens in! En het rare is dat wij in het onderwijs dat juist uitzetten, of in ieder geval te zeggen: Dat is niet belangrijk!” In deze podcast spreekt Jan Jaap Hubeek met Rob Martens over diens nieuwste boek 'Leerlingen intrinsiek motiveren'.
Podcasts
Haal leermeesterschap terug het onderwijs in
Hermen Schotanus Blok pleit ervoor de maatschappij de school in te halen. Met zijn stichting Meester Rembrandt maakt hij het proces gemakkelijk voor alle docenten en scholen. De stichting streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen te motiveren om hun kennis en kunde te delen met de toekomstige generatie bij wijze van Leermeesterschap.