Onderwijsontwikkeling

Het onderwijs moet op de schop hoort men vaak. Hier brengen wij graag uiteenlopende visies bijeen. Ontwikkelingsgericht of juist de leerkracht centraal. Formatief evalueren of juist toetsen tot je er bij neervalt. Een kijk op innovaties, vergezichten en praktische ingrepen.

Artikelen & Blogs

Dialoogtafel: Breng jouw leervisie tot leven!

Tijdens de coronacrisis werd de innovatiekracht die altijd al in het onderwijs aanwezig is geweest extra uitvergroot. Wanneer diverse docenten, leerkrachten en scholen de handen ineenslaan is de kans groter dat er een bredere verandering op gang wordt gebracht binnen het onderwijs. Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival staat uitwisseling centraal.
De Inspectie pleit in de Staat van het Onderwijs 2022 voor focus op de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap.
Artikelen & Blogs

Focus op basisvaardigheden? En opleiden in de breedte dan?

Je zou denken dat de ferme boodschap van de Inspectie gepaard gaat met een heldere analyse, een schets van de taak en een eerste uitwerking van wat het onderwijs voorstaat. Helaas, een stevige onderbouwing van de ‘harde boodschap’ mist. En de maatschappelijke opgaven uit het rapport bieden een veel betere…
technologie speelt een steeds grotere rol in werk en leven. School dient daarop voor te sorteren door studenten digitaal vaardig te maken. De Digitale CompetentiePeiler helpt je digitale competenties te integreren in jouw opleiding.
Artikelen & Blogs

Hoe integreer ik digitale competenties in mijn onderwijs of opleiding?

Iedereen spreekt tegenwoordig over digitale vaardigheden en toekomstbestendigheid. Men is zich ervan bewust dat technologie een steeds grotere rol speelt in werk en leven. Daar moeten we in het onderwijs op voorsorteren, zodat de studenten straks voldoende digitaal vaardig zijn als ze de arbeidsmarkt op stromen. Maar hoe doen we…
Artikelen & Blogs

Inspectie van het onderwijs roept op het tij te keren

Inspectie pleit voor focus op basisvaardigheden, niet steeds weer nieuwe dingen en vooral veel aandacht voor het vergroten van de kennis en kunde van leraren met bewezen effectieve methoden. Daarvoor moet iedereen doelgericht samenwerken – van beleid en wetenschap tot bestuur en school.
Een school waar het veilig is, waar leraren zich kunnen focussen op het lesgeven, waar leerlingen zich kunnen focussen op het leren. Een school waar elke volwassene gelooft in het kunnen van de leerlingen.
Artikelen & Blogs

De ingrediënten van een goede school

Ik heb nog geen enkele casus gelezen over zwakke scholen waar ordeproblemen waren, de resultaten tegenvielen en deze opgelost werden door de leraar in te zetten als coach, de leerling eigenaar te maken van zijn eigen leerproces en klaslokalen om te vormen naar leerpleinen. Wat maakt excellente scholen goed?
Podcasts

Na passend onderwijs nu inclusiever onderwijs: is dat haalbaar?

Leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften zouden vaker samen dichtbij huis naar school moeten kunnen gaan, aldus het streven van Inclusiever Onderwijs. Het gaat daarin een stap verder dan passend onderwijs. In deze podcast serie kun je de belangrijkste conclusies over 5 jaar passend onderwijs beluisteren aan de hand van ervaringen van samenwerkingsverbanden, ouders en leraren.
Artikelen & Blogs

Veranderingsproces zonder dat de hele school op zijn kop staat

‘Verandert de missie en/of visie, dan vergt dat een mentale omslag van de betrokkenen. Realiseer je dat als leidinggevende en geef dat de tijd. Als het middenkader zich niet veilig voelt en zich niet gezien weet, werkt dat door in de gehele organisatie. Schoolleider Manon Vriezekolk over leiderschap, werkdruk en…
Artikelen & Blogs

Schoolbeleid belemmert te vaak kans op stapelen

Het ‘stapelen’ van schoolniveaus blijkt op de ene school veel makkelijker te zijn dan op de andere, constateert het Centraal Planbureau (CPB). Opvallend is dat leerlingen op soepelere scholen juist succesvoller zijn in hun vervolgonderwijs. Strenge criteria frustreren. Het systeem vergroot kansenongelijkheid.
Artikelen & Blogs

Een onderwijsvernieuwing in vier concrete speerpunten

De grote misconceptie is dat je door het onderwijs aan te passen aan de voorkeuren en interesses van de leerling, deze meer gemotiveerd zou raken. Op het Alfrink college voerden we een andere onderwijsvernieuwing door. Evidence informed, met een duidelijke cultuur, de focus op kennisoverdracht en kritisch filterend op leerrendement.
Artikelen & Blogs

21ste-eeuwse vaardigheden: onderzoek ‘Toekomstgericht onderwijs’

In het onderzoeksprojekt Toekomstgericht Onderwijs deden een tiental ‘voorloper’ scholen mee. Slagen zij erin om zowel de ‘21ste’ doelen als de traditionele cognitieve te realiseren? Wat waren de struikelblokken, de doelen en de werkwijzen van deze innovatieve scholen? Rapportages, zelfonderzoek en schoolportretten.
Podcasts

Een krachtige schoolomgeving bouwen met je onderwijsteam

In deze podcast wordt besproken hoe je samen met je team kunt starten met zo’n ontwikkel- en verbetertraject. Welk bewustwordingsproces daaraan ten grondslag ligt en hoe je hier een participatieve zelfevaluatie voor kunt inzetten. Een gesprek boordevol praktische tips, aanpakken en aanbevelingen voor elke (basis) school in Nederland.
Artikelen & Blogs

6 oplossingen voor duurzame onderwijsverbetering

De Nationale DenkTank maakte een analyse van de problemen in het onderwijs. Zij lichtte er 4 gebieden uit. Het lerarentekort, het gebrek aan kennisdeling tussen scholen, de kansenongelijkheid en te lage normen van de inspectie. Lees de 6 oplossingen met concrete plannen om een verschil te maken. Waar kan jouw…
Laat de sector leren van nieuwe concepten en laat het ministerie ruimte bieden aan scholen die het roer om willen gooien.
Artikelen & Blogs

Lerarentekort viert zijn 30 jarig jubileum in 2022

Het lerarentekort speelt al lang, veel te lang. Als een derde van de beginnende docenten zo snel weer afhaakt, dan is een grotere aanvoer dus niet de oplossing. Het systeem moet structureel op de schop. Geef de ruimte aan nieuwe concepten, met een nieuwe invulling van het vak docent. Anders…
Artikelen & Blogs

Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster

Kansenongelijkheid is en blijft een veelkoppig monster, maar er is van alles aan te doen. De Klassen Kennisbank maakt veel kennis overzichtelijk beschikbaar: wat kun jij als docent in je directe omgeving aan verschil maken. In dit stuk een analyse van de weeffouten van het systeem.
Artikelen & Blogs

Vlaams rapport: langs 10 speerpunten terug naar de kerntaak

Leerkrachten moeten ruimte hebben voor hun kerntaak (lesgeven): kennisverwerving en cultuuroverdracht zijn als springplank naar diepere inzichten en complexere vaardigheden. Vlaamse commissie Beter Onderwijs komt met 58 adviezen vervat in 10 speerpunten.
Filters
Reset
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community