Het onderwijs moet op de schop hoort men vaak. Hier brengen wij graag uiteenlopende visies bijeen. Ontwikkelingsgericht of juist de leerkracht centraal. Formatief evalueren of juist toetsen tot je er bij neervalt. Een kijk op innovaties, vergezichten en praktische ingrepen.
Onderwijsontwikkeling
Artikelen & Blogs
Dialoogtafel: Breng jouw leervisie tot leven!
Tijdens de coronacrisis werd de innovatiekracht die altijd al in het onderwijs aanwezig is geweest extra uitvergroot. Wanneer diverse docenten, leerkrachten en scholen de handen ineenslaan is de kans groter dat er een bredere verandering op gang wordt gebracht binnen het onderwijs. Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival staat uitwisseling centraal.
Artikelen & Blogs
Focus op basisvaardigheden? En opleiden in de breedte dan?
Je zou denken dat de ferme boodschap van de Inspectie gepaard gaat met een heldere analyse, een schets van de taak en een eerste uitwerking van wat het onderwijs voorstaat. Helaas, een stevige onderbouwing van de ‘harde boodschap’ mist. En de maatschappelijke opgaven uit het rapport bieden een veel betere…
Artikelen & Blogs
Hoe integreer ik digitale competenties in mijn onderwijs of opleiding?
Iedereen spreekt tegenwoordig over digitale vaardigheden en toekomstbestendigheid. Men is zich ervan bewust dat technologie een steeds grotere rol speelt in werk en leven. Daar moeten we in het onderwijs op voorsorteren, zodat de studenten straks voldoende digitaal vaardig zijn als ze de arbeidsmarkt op stromen. Maar hoe doen we…
Artikelen & Blogs
Inspectie van het onderwijs roept op het tij te keren
Inspectie pleit voor focus op basisvaardigheden, niet steeds weer nieuwe dingen en vooral veel aandacht voor het vergroten van de kennis en kunde van leraren met bewezen effectieve methoden. Daarvoor moet iedereen doelgericht samenwerken – van beleid en wetenschap tot bestuur en school.
Inspectie van het onderwijs roept op het tij te keren
Downloads, Nieuws
Artikelen & Blogs
De ingrediënten van een goede school
Ik heb nog geen enkele casus gelezen over zwakke scholen waar ordeproblemen waren, de resultaten tegenvielen en deze opgelost werden door de leraar in te zetten als coach, de leerling eigenaar te maken van zijn eigen leerproces en klaslokalen om te vormen naar leerpleinen. Wat maakt excellente scholen goed?
De ingrediënten van een goede school
Artikelen
Artikelen & Blogs
Wiersma pragmatisch inzake curriculum PO/VO
Gerichte aanpak: achterstallig onderhoud daar waar de nood het hoogst is: de basisvaardigheden taal, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Daarnaast zet Wiersma in op systematiek voor periodiek curriculumonderhoud, dat niet ad hoc maar vanzelfsprekend is.
Wiersma pragmatisch inzake curriculum PO/VO
Artikelen, Nieuws
Artikelen & Blogs
Her· eik· en (werkwoord) afgeleide van herijken
Een analogie waarin de karakteristieken van een boom worden gebruikt om aan de slag te gaan met de herdefinitie van een school. De 5 fases die nodig zijn om een stevige onderwijsboom neer te zetten.
Podcasts
Na passend onderwijs nu inclusiever onderwijs: is dat haalbaar?
Leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften zouden vaker samen dichtbij huis naar school moeten kunnen gaan, aldus het streven van Inclusiever Onderwijs. Het gaat daarin een stap verder dan passend onderwijs. In deze podcast serie kun je de belangrijkste conclusies over 5 jaar passend onderwijs beluisteren aan de hand van ervaringen van samenwerkingsverbanden, ouders en leraren.
Apps & Tools
Educator – een alles-in-één leerlingvolgsysteem
Educator is een alle-in-één leerlingvolgsysteem voor het MBO, HBO en het particulier onderwijs. Met de tool kunnen studenten eenvoudig hun studievoortgang bekijken. Ze geven aan waar ze zijn, wat ze doen en waar ze naartoe willen. Zo weet zowel student als docent hoe de student er voor staat.
Artikelen & Blogs
Veranderingsproces zonder dat de hele school op zijn kop staat
‘Verandert de missie en/of visie, dan vergt dat een mentale omslag van de betrokkenen. Realiseer je dat als leidinggevende en geef dat de tijd. Als het middenkader zich niet veilig voelt en zich niet gezien weet, werkt dat door in de gehele organisatie. Schoolleider Manon Vriezekolk over leiderschap, werkdruk en…
Artikelen & Blogs
Schoolbeleid belemmert te vaak kans op stapelen
Het ‘stapelen’ van schoolniveaus blijkt op de ene school veel makkelijker te zijn dan op de andere, constateert het Centraal Planbureau (CPB). Opvallend is dat leerlingen op soepelere scholen juist succesvoller zijn in hun vervolgonderwijs. Strenge criteria frustreren. Het systeem vergroot kansenongelijkheid.
Artikelen & Blogs
Overgang van vo naar vervolgonderwijs in kaart gebracht
Hoe is het gesteld met de kennis en vaardigheden van de instromende studenten? Taalvaardigheid behoeft aandacht en daarnaast zijn executieve competenties zoals Kritisch denken, Zelfregulering, Zelfstandig werken en Studievaardigheden ondermaats.
Overgang van vo naar vervolgonderwijs in kaart gebracht
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Een onderwijsvernieuwing in vier concrete speerpunten
De grote misconceptie is dat je door het onderwijs aan te passen aan de voorkeuren en interesses van de leerling, deze meer gemotiveerd zou raken. Op het Alfrink college voerden we een andere onderwijsvernieuwing door. Evidence informed, met een duidelijke cultuur, de focus op kennisoverdracht en kritisch filterend op leerrendement.
Artikelen & Blogs
Terug naar de essentie van het onderwijs
Lian Poelsma stapte vol idealen het onderwijs in. De praktijk blijkt weerbarstig: de prestatiedruk voor scholen en leerlingen is te groot. Poelsma’s droom is om de leerling weer centraal te stellen. ‘Daarvoor is het belangrijk dat wij als docenten zelf het onderwijs kunnen vormgeven.’
Artikelen & Blogs
21ste-eeuwse vaardigheden: onderzoek ‘Toekomstgericht onderwijs’
In het onderzoeksprojekt Toekomstgericht Onderwijs deden een tiental ‘voorloper’ scholen mee. Slagen zij erin om zowel de ‘21ste’ doelen als de traditionele cognitieve te realiseren? Wat waren de struikelblokken, de doelen en de werkwijzen van deze innovatieve scholen? Rapportages, zelfonderzoek en schoolportretten.
Podcasts
Een krachtige schoolomgeving bouwen met je onderwijsteam
In deze podcast wordt besproken hoe je samen met je team kunt starten met zo’n ontwikkel- en verbetertraject. Welk bewustwordingsproces daaraan ten grondslag ligt en hoe je hier een participatieve zelfevaluatie voor kunt inzetten. Een gesprek boordevol praktische tips, aanpakken en aanbevelingen voor elke (basis) school in Nederland.
Artikelen & Blogs
Naar een gezonde leercultuur
Emin Kececi (Meesters met Dromen); “Scholen zijn nog te vaak naar binnen gericht. We kunnen zoveel van collega’s op andere scholen leren. Samen moeten we meer werk maken van een schooloverstijgende kenniscommunity.”
Naar een gezonde leercultuur
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
6 oplossingen voor duurzame onderwijsverbetering
De Nationale DenkTank maakte een analyse van de problemen in het onderwijs. Zij lichtte er 4 gebieden uit. Het lerarentekort, het gebrek aan kennisdeling tussen scholen, de kansenongelijkheid en te lage normen van de inspectie. Lees de 6 oplossingen met concrete plannen om een verschil te maken. Waar kan jouw…
Artikelen & Blogs
Lerarentekort viert zijn 30 jarig jubileum in 2022
Het lerarentekort speelt al lang, veel te lang. Als een derde van de beginnende docenten zo snel weer afhaakt, dan is een grotere aanvoer dus niet de oplossing. Het systeem moet structureel op de schop. Geef de ruimte aan nieuwe concepten, met een nieuwe invulling van het vak docent. Anders…
Artikelen & Blogs
Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster
Kansenongelijkheid is en blijft een veelkoppig monster, maar er is van alles aan te doen. De Klassen Kennisbank maakt veel kennis overzichtelijk beschikbaar: wat kun jij als docent in je directe omgeving aan verschil maken. In dit stuk een analyse van de weeffouten van het systeem.
Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Vlaams rapport: langs 10 speerpunten terug naar de kerntaak
Leerkrachten moeten ruimte hebben voor hun kerntaak (lesgeven): kennisverwerving en cultuuroverdracht zijn als springplank naar diepere inzichten en complexere vaardigheden. Vlaamse commissie Beter Onderwijs komt met 58 adviezen vervat in 10 speerpunten.
Vlaams rapport: langs 10 speerpunten terug naar de kerntaak
Artikelen, Downloads