Onderwijsontwikkeling

Het onderwijs moet op de schop hoort men vaak. Hier brengen wij graag uiteenlopende visies bijeen. Ontwikkelingsgericht of juist de leerkracht centraal. Formatief evalueren of juist toetsen tot je er bij neervalt. Een kijk op innovaties, vergezichten en praktische ingrepen.

Podcasts

HvA podcast #2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?

Gaan minder lesuren niet ten koste van de leeropbrengsten van leerlingen? Kan kennis uit onderzoek leraren helpen om hun lesontwerpen en leskwaliteit te versterken? In de HvA podcast 'Minder uren, betere lessen' aflevering 2: Debbie Dussel (lerares basisschool en pleitbezorger van evidence informed werken) en Jan van Tartwijk (onderzoeker lerarenkwalitiet en het verschil voor het leren van leerlingen).
Artikelen & Blogs

Leidinggeven aan curriculumontwikkeling

Er is in het primair onderwijs momenteel veel te doen om allerhande curriculumontwikkelingen. Deze ontwikkelingen komen echter niet altijd goed van de grond, leiden niet altijd tot de gewenste resultaten en ze worden zeker niet altijd even goed geborgd. Erik Meester tracht een overzicht te geven van wat een schoolleider…
Artikelen & Blogs

Werkagenda mbo zet in op kansengelijkheid

Om nu én in de toekomst te voldoen aan de enorme vraag naar in het mbo opgeleide vakmensen trekt het kabinet 4,4 miljard uit voor de werkagenda mbo 2022-2027. Speerpunten zijn kansengelijkheid voor mbo-studenten, aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, inclusief stages en het verbeteren van onderwijskwaliteit, onderzoek en innovatie.
Podcasts

HvA podcast serie: Minder uren, betere lessen?

Hoe creëer jij tijd om goede lessen te ontwikkelen? En wat kan het inruilen van lestijd voor ontwikkeltijd opleveren? Belangrijkste knelpunt is dat leraren door de waan en de druk van alle dag nauwelijks ruimte ervaren om even afstand te nemen van de eigen praktijk en in een zekere rust kritisch na te denken over de dingen die ze doen. Aflevering 1 van podcast serie van de HvA "Minder uren, betere lessen?'
Vergroot of beperkt het Masterplan Basisvaardigheden nu juist de professionele ruimte van de leraar? 90% van de docenten is nog niet goed geïnformeerd over de inhoud.
Artikelen & Blogs

Het Lerarencollectief over… Masterplan Basisvaardigheden

Vergroot of beperkt het Masterplan Basisvaardigheden nu juist de professionele ruimte van de leraar? 90% van de docenten is nog niet goed geïnformeerd over de inhoud. Het Lerarencollectief zet vol in op meer professionele ruimte. Ruimte met financiële armslag, zodat leraren kunnen aangeven wat zij nodig hebben in hun specifieke…
Hoogbegaafdenonderwijs op een kruispunt.
Artikelen & Blogs

Hoogbegaafdenonderwijs op een kruispunt

‘Wanneer we loslaten wat er nu is aan onderwijs en we een werkelijk nieuw beeld krijgen van hoe het hoogbegaafdenonderwijs eruit kan komen te zien, komt er verandering.’ Kim Castenmiller somt de belemmeringen op die nu onderwijs aan hoogbegaafden in de weg staan. In reactie op de kamerbief van Minister…
Podcasts

Tjipcast met Tim Surma: op de bres voor onderwijskwaliteit

Het gesprek gaat over onderwijskwaliteit en het statuut van de leerkracht. De zorgen rondom de huidige onderwijskwaliteit wordt vaak in allerlei randzaken gezocht. Tim Surma zoekt het liever in de opzet van het onderwijs zelf. Te veel nadruk op generieke vaardigheden en te weinig focus op een zorgvuldig opgebouwde kennisbasis en een naïef geloof in romantische kind- of leerling-gecentreerde didactische aanpakken.

Het onderwijssysteem knelt en is duidelijk toe aan hervorming. Steeds meer lopen we tegen de grenzen aan.
Artikelen & Blogs

Het is het onderwijssysteem dat wringt

Het onderwijssysteem knelt en is duidelijk toe aan hervorming. Steeds meer lopen we tegen de grenzen aan. Kinderen vallen op en vallen uit. Professionals ervaren een enorme druk en stappen regelmatig al na enkele jaren weer uit het vak. Er verschijnen masterplannen en incidentele geldpotjes. Dat moet anders. Niet systeemgericht,…
Artikelen & Blogs

Weerstand bieden tegen digitaal determinisme

‘Terwijl wetenschappelijk onderzoek laat zien dat technologie de kwaliteit van het onderwijs niet of nauwelijks verbetert, wordt er door scholen juist steeds meer gebruik van gemaakt.’ Docent en onderwijsontwikkelaar Erik Meester stelt een paar kritische kanttekeningen bij de ontwikkelingen in het onderwijs. Interview door Tijmen Lucie voor het blad ‘Spanning’.
Artikelen & Blogs

Haas en de kritische blik op het onderwijs

Het onderwijs zou meer toegespitst moeten zijn op de behoeften van de individuele leerling, aldus Thijs Hogenhuis (18jaar). ‘Haas gaat Undercover’ legt in fabelvorm uit wat er mis is in het onderwijs. “Meer talentontwikkeling, minder bureaucratie, minder toetsing, meer voorbeelden uit de praktijk, minder – wat ik maar noem –…
Ieder samenwerkingsverband zou een aanbod moeten hebben van preventief en curatief voltijd hoogbegaafdenonderwijs
Artikelen & Blogs

Hoogbegaafde leerling vaak zonder school

Slechts 25% van de samenwerkingsverbanden biedt voltijds hb-onderwijs blijkt uit onderzoek. De behoefte aan dit type onderwijs kan wel eens veel groter zijn, gezien ook de 15.000 thuiszitters. Tijd om de mogelijkheid van één landelijk samenwerkingsverband te onderzoeken. Misschien kunnen heel wat meer kinderen en ouders dan volgend jaar wél…
Podcasts

Tjipcast: kritische noot voor pabo-opleidingen

Hoe is het gesteld met de pabo-opleidingen. Wat is volgens hen het doel van onderwijs?
In het licht van de huidige malaise in het basisonderwijs een gesprek met prof. dr. Anna Bosman, hoogleraar dynamiek van leren en ontwikkeling. Gezien de dalende resultaten op het gebied van lezen, schrijven en rekenen kunnen is het volgens Anna Bosman extra belangrijk ons te richten op de kerntaken op school. En dat kan alleen maar met leraren die optimaal worden voorbereid om in de klas les te geven. Als expert, niet als coach. Met veel aandacht voor klassikale instructie en begeleiding in de praktijk.
Zowel in de twee oude rapporten als in de Kamerbrief gaat het om de versterking van de maatschappelijke status van de leraar, de versterking van de lerarenopleidingen, verbetering van lonen en verlaging van de taakbelasting.
Artikelen & Blogs

‘Lerarenstrategie’ tegen lerarentekort mist cruciale maatregelen

De onderwijsministers Robbert Dijkgraaf en Dennis Wiersma hebben in een Kamerbrief hun strategie tegen het lerarentekort aangegeven. Ze schrijven zelfs onorthodoxe maatregelen niet te schuwen. Maar helaas missen de belangrijkste maatregelen. Een kritische noot.
Apps & Tools

Verbeter de kwaliteit op school met TRIPS

TRIPS kwaliteitsmanagement
TRIPS laat alle data uit de school systemen samenkomen op ieder niveau in de organisatie. Direct inzicht in welke processen of zaken nog verder ontwikkelt moeten worden kan al vanaf de eerste dag. Nooit meer handmatig turven, gegevens verzamelen uit verschillende systemen en lastige conclusies trekken uit die enorme hoeveelheid data.
Apps & Tools

Teacher Tapp – vragenapp voor leraren

Teachertapp

Via de app Teacher Tapp kan iedereen werkzaam in het primair, voortgezet, of middelbaar beroepsonderwijs dagelijks drie meerkeuzevragen beantwoorden die aansluiten bij de dagelijkse praktijk of de actualiteit. Momenteel is de groep actieve deelnemers nog te klein om representatieve uitspraken te kunnen doen, maar je kan wel de resultaten bekijken: Iedere dag resultaten in de app | Iedere week een blog met analyses | Iedere maand een overzicht met alle gestelde vragen

Filters
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community