De opzet van het Nederlandse onderwijs is in tweehonderd jaar niet wezenlijk veranderd. Nog steeds staat een docent voor de klas. In deze rubriek dragen we vooral onderzoek aan dat de leerkracht bekrachtigen en verder kunnen helpen in zijn werk met de leerling voor de klas. Over het leerproces maar ook over psycho-sociaal functioneren van de leerling.
Professionalisering
Podcasts
HvA podcast #2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?
Gaan minder lesuren niet ten koste van de leeropbrengsten van leerlingen? Kan kennis uit onderzoek leraren helpen om hun lesontwerpen en leskwaliteit te versterken? In de HvA podcast 'Minder uren, betere lessen' aflevering 2: Debbie Dussel (lerares basisschool en pleitbezorger van evidence informed werken) en Jan van Tartwijk (onderzoeker lerarenkwalitiet en het verschil voor het leren van leerlingen).
Artikelen & Blogs
Professionalisering kan uitstroom uit het onderwijs keren
Docenten willen na hun aanstelling zich blijven doorontwikkelen. Schoolbesturen willen dat hun professionaliseringsbeleid aansluit bij de eisen van de Onderwijsinspectie. De professionaliseringsmodules van de Alliantie voor het Werkend Onderwijs spelen op de eisen van beide groepen in. Voor een duurzame inzet van de docent.
Podcasts
HvA podcast serie: Minder uren, betere lessen?
Hoe creëer jij tijd om goede lessen te ontwikkelen? En wat kan het inruilen van lestijd voor ontwikkeltijd opleveren? Belangrijkste knelpunt is dat leraren door de waan en de druk van alle dag nauwelijks ruimte ervaren om even afstand te nemen van de eigen praktijk en in een zekere rust kritisch na te denken over de dingen die ze doen. Aflevering 1 van podcast serie van de HvA "Minder uren, betere lessen?'
Artikelen & Blogs
Desinformatie en digitale burgers in Faketown
Hoe leer je leerlingen om kritisch en verantwoordelijk om te gaan met de overvloed aan (des)informatie die op hen afkomt? Outger Commandeur van het Practoraat Mediawijsheid maakte een bordspel. Het practoraat biedt ook veel lesmateriaal en bruikbare informatie over desinformatie.
Artikelen & Blogs
De toekomst van een generatie ligt in jouw handen
“Een pleidooi voor steengoed onderwijs, onderwijs waarin elke docent er in diepste wezen van overtuigd is dat hij elke leerling mee kan krijgen en dat elke leerling in staat is om te slagen. Laten we beginnen met de factoren te beïnvloeden waar we invloed op hebben: de kwaliteit van onze…
Artikelen & Blogs
ADHD of de taal van het kind?
Steeds meer kinderen en volwassenen krijgen de diagnose van een psychische stoornis. Bijvoorbeeld ADHD. Ik vind dat verwonderlijk. Je zou nog gaan denken dat psychische stoornissen besmettelijk zijn. Is er niet iets anders aan de hand? Nemen we nog wel de tijd om het kind achter het gedrag te zien?…
ADHD of de taal van het kind?
Artikelen
Artikelen & Blogs
Teamleren: beter lesontwerp in vier stappen
Teamleren vindt vaak nog ongestructureerd en onregelmatig plaats. De kwaliteit van het primaire proces, de les door de leerkracht voor de klas, is het meest gebaat bij een terugkerend teambreed proces gericht op de kwaliteit van het leerkrachtgedrag.
Artikelen & Blogs
Teamleren in een lerende school; logisch toch?
De focus in onderwijsteams is veelal gericht op de leerling en op het product; zoals cito-scores. Maar wat vertellen die scores over het onderwijs? Waar kan het team beter presteren? Hoe bereik en versterk je de lerende cultuur in een onderwijsteam?
Apps & Tools
IRIS Connect
IRIS Connect is een onderwijstool die speciaal ontworpen is om de onderwijsvaardigheden van docenten naar een hoger niveau te brengen. De tool helpt jou als docent inzichten te krijgen in je eigen handelen.
Artikelen & Blogs
Zij-instromers beter onthalen: 5 doorbraken
Zij-instromers kunnen helpen het lerarentekort op te lossen. Veel potentieel blijft nog onbenut. Men loopt veelal vast op dezelfde punten. Een reeks doorbraaksessies leverde vijf concrete aanbevelingen op voor onderwijsinstellingen en ketenpartners. Gericht beleid kan het tij keren.
Artikelen & Blogs
De vo-school als PLG: welke interventies helpen?
Welke interventies in scholen voor voortgezet onderwijs dragen bij aan de school als een goed functionerende professionele leergemeenschap van docenten? Onderzoek van het Kohnstamm Instituut en de Aeres Hogeschool Wageningen zijn in dit stuk puntsgewijs aangehaald. De School Scan geeft jouw instelling inzicht in stand de van zaken en ontwikkelingspunten.
Artikelen & Blogs
Flitsbezoek: dit jaar gaan we écht bij elkaar in de klas kijken…
Het krachtige van collegiale visitatie is dat je elkaar aan het werk ziet, in de lespraktijk. Want je kunt wel over onderwijs praten, maar het draait toch om de uitvoer ervan. Toch blijkt dat 75% van de docenten nooit bij elkaar kijkt. Een Flitsbezoek kan je over de drempel helpen.…
Podcasts
De Gelukkige School: werkgeluk in het onderwijs
Podcast De Gelukkige school aflevering 7 gaat over werkgeluk, met ditmaal twee gasten: Karin Landman (schoolleider van de Anne frank school in Leiden) en Joke van Sliedregt (schoolleider van bassischool de Toren en SBO Het Palet in Klundert). Ze vertellen hoe hun scholen Klassewerkplek zijn geworden en wat dit is. Verder kom je te weten hoe zij als schoolleider werkgeluk in het team creëren.
Artikelen & Blogs
Aantrekkelijke werkomgeving helpt personeelstekorten bestrijden
Het Arbeidsmarktplatform PO identificeert vier kenmerken van een aantrekkelijke werkplek in het onderwijs, die een meerderheid van de betrokkenen belangrijk vindt. Persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden is een belangrijke. De Alliantie voor Werkend Onderwijs ontwikkelde een 70-tal modules voor permanente professionalisering.
Documenten
Docent de dupe van onderwijsdigitalisering?
Een kwalitatief scriptie onderzoek naar de ervaringen van docenten in het Nederlands basisonderwijs en de verandering van hun professionele autonomie. Uit deze analyse blijkt dat docenten geen negatieve relatie ervaren tussen onderwijsdigitalisering en professionele autonomie.
Artikelen & Blogs
Post-hbo HRM: update je HR-kennis én software skills
De HR-wereld kende de afgelopen twee jaar een enorme digitaliseringsslag. Meer dan ooit is goede kennis van de software processen noodzakelijk. De versnelde digitalisering met de nieuwe werkverhoudingen doen ook een beroep op de soft skills van de HR medewerker. Heeft jullie HR afdeling de automatisering goed in de vingers?
Artikelen & Blogs
Aan de slag met mediawijsheid op school? 5 tips
De onzekerheid die sommige leraren ervaren om met mediawijsheid bezig te gaan is volgens dr. Rozendaal onterecht. Investeer in leerkrachten die openstaan om aan de slag te gaan. Met een proactieve houding kan de school juist voorop gaan in de mogelijkheden die wijs mediagebruik de leerling bieden.
Podcasts
Kansenongelijkheid te lijf met goed vakmanschap van de leraar?
Tjip en Debbie Dussel spreken over de relatie tussen gelijke kansen en sterk vakmanschap van de leraar. Het gaat over het belang van een kennisrijk curriculum, de balans tussen didactiek en pedagogiek, ‘evidence informed’ werken en hoe je je continue kunt blijven verbeteren als onderwijsprofessional. Luister nu!
Artikelen & Blogs
Looptijd Nationaal Programma Onderwijs met 2 jaar verlengd
De looptijd van het Nationaal Programma Onderwijs wordt verlengd. Er zijn geen extra middelen beschikbaar gesteld, alleen meer tijd om ze in te zetten. De verdeelsleutel veranderd ten gunste van het vo. Minister wil de sociaaleconomische status scores meewegen in verdeling van middelen.
Podcasts
Onderwijs leiden met hart en ziel: Sprangers over opzet PLG’s
Voor Pieter is professionaliteit uiteindelijk het aangaan van een wederkerige leerrelatie met elkaar. Idealiter worden leraren en schoolleiders zo ridders van de ronde tafel van professionaliseren en gedeeld leiderschap. Een gesprek over professionele leergemeenschappen, over de noodzaak en over veel gemaakte fouten en natuurlijk over succesformules. Verandering van onderaf door een betrokken team onderwijsprofessionals.
Artikelen & Blogs
Tips voor een sterker kinderbrein
We kunnen meer doen om de hersenontwikkeling van kinderen positief te beïnvloeden, zegt Margriet Sitskoorn, hoogleraar Klinische neuropsychologie aan Tilburg University. In haar nieuwe boekje Het superbrein geheim geeft ze handzame tips.
Tips voor een sterker kinderbrein
Interview