Pedagogiek
Artikelen & Blogs
Effectief klassenmanagement – een evenwichtsoefening met blinde vlek?
“Je kunt niet met iedere leerling even goed klikken, maar bij leerlingen met een voorgeschiedenis van storend gedrag bleken leraren minder naar de specifieke situatie te kijken. Hun beoordeling van de situatie lijkt dan gekleurd te worden door het algemene beeld dat ze hebben van de leerling” Lesgeven is inspannend.…
Podcasts
Verbindend gezag: Onderwijs leiden met hart en ziel
Als leerkracht heb je je handen vol aan dwars gedrag en agressie in de klas. Hoe kun je vorm geven aan de gezagsrol zonder terug te keren naar de klassieke top-down-autoriteit? Verbindend gezag, gebaseerd op principes van geweldloos verzet, biedt je een heldere visie en concrete handvatten om dit te bereiken
Artikelen & Blogs
Digitaal geletterde leerkracht beter voor de groep
Digitale geletterdheid moet net zo normaal worden op scholen als rekenen, lezen en schrijven. Maar veel leerkrachten zijn hier nog helemaal niet klaar voor. Lector Jeugd en media Peter Nikken legt bloot waar leerkrachten tegenaan lopen en hoe het beter kan.
Artikelen & Blogs
Verbindende communicatie: 6 ezelsbruggetjes
Verbindend communiceren verbetert je gesprekken met leerlingen en ouders. Op een drukke schooldag schiet het er makkelijk bij in. Puck Lamers presenteert 6 ezelsbruggetjes op als geheugensteuntje. Met handige download.
Artikelen & Blogs
Klassenmanagement, problematisch leergedrag en ziekteverzuim
Schoolbrede regels over gedrag zijn eigenlijk een vorm van solidariteit van leraren onderling. Met schoolbrede regels zijn ordeproblemen niet voorbij. Klassenmanagement blijft een moeilijke vaardigheid. Dat maakt het extra fijn als de school als gemeenschap er een beetje aan bijdraagt.
Podcasts
Tjipcast met Tim Surma: op de bres voor onderwijskwaliteit
Het gesprek gaat over onderwijskwaliteit en het statuut van de leerkracht. De zorgen rondom de huidige onderwijskwaliteit wordt vaak in allerlei randzaken gezocht. Tim Surma zoekt het liever in de opzet van het onderwijs zelf. Te veel nadruk op generieke vaardigheden en te weinig focus op een zorgvuldig opgebouwde kennisbasis en een naïef geloof in romantische kind- of leerling-gecentreerde didactische aanpakken.
Podcasts
Pesten op school – hoe ga je het tegen?
Pestgedrag komt veel vaker voor dan leerlingen aan leraren en ouders vertellen. Pesten creëert een onveilige sfeer, die het leer- en ontwikkelklimaat aantast. In deze Tjipcast gaat het over Fleur Bloemen. Zij pleegde op 15e jarige leeftijd zelfmoord omdat ze gepest werd. Te gast zijn Anneke Bloemen en Petra Lueb, moeder en tante van Fleur. Zij spreken ook over het werk van de Stichting Fleur Bloemen.
Podcasts
De start van het schooljaar met Gert Verbrugghen
Rene Kneyber (Toetsrevolutie) in gesprek met Gert Verbrugghen (docent Engels en vertaler 'Regie in de klas');o.a. over het belang van een goede start, over de kracht van één beleid voor het hele team, hoge verwachtingen en een veilig leerklimaat waar elke leerling wordt aangezet het beste uit zichzelf te halen.
Boeken
Thuis in Taal
34.50
Het boek beschrijft het programma waarmee leerkrachten en pedagogische medewerkers stapsgewijs samenwerkingsrelaties kunnen aangaan met ouders die bijdragen aan een rijkere taalomgeving voor kinderen. Het combineert wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring. Veel kennis die er nu wel is wordt nog niet toegepast.
Thuis in Taal
34.50
Apps & Tools
Dobbly – digitale escape room
Dobbly is een digitale escaperoom voor de hele familie. Alleen door samen te werken kun je de mini-games halen en kun je de Dobbly vrienden van het zinkende eiland af helpen.
Artikelen & Blogs
De kracht van hoge verwachtingen in het onderwijs
Hoge verwachtingen spelen een cruciale rol voor goed onderwijs en gelijke kansen. Ben jij je bewust van de impact en de werking van dit principe? Het is van grote invloed op het welbevinden van de leerling, op diens prestaties en gedrag. In deze blog worden de tegenstellingen tussen hoge en…
Podcasts
Welbevinden en het gedrag van de leerling na covid
De sociaal-emotionele ontwikkeling van veel leerlingen in de middelbare schoolleeftijd en ouder heeft een flinke deuk opgelopen. Dit vindt ook zijn weerslag op de werkhouding en de algehele attitude van de jongere. In de podcast spreken een aantal professionals over dit probleem, en tevens stippen zij een aantal mogelijke openingen aan waarop de docent weer zijn leerling of student gemotiveerd in het werkproces kan krijgen.
Podcasts
Regie in de klas doe je niet alleen; klassenmanagement schoolbreed
Tjip praat met Gert over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement. Hoe je kunt sturen op gewenst door het te onderwijzen. En hoe je gebruik kunt maken van routines en afspraken in je klas. Inmiddels is Gert bekend geworden met zijn aanpak. Hij laat keer op keer zien dat je met deze aanpak kinderen met plezier een vak leert en ze veel kennis opdoen.
Artikelen & Blogs
Over de waarde van waarden in het onderwijs
Juist in deze tijd wordt het vermogen om te kunnen schakelen en jezelf steeds weer af te vragen wat de situatie van je vraagt, belangrijk geacht. Om hierbij niet te verzanden in willoos gedrag, is het nodig je eigen waarden te kennen. Weten waar je echt voor staat en wat…
Artikelen & Blogs
De ingrediënten van een goede school
Ik heb nog geen enkele casus gelezen over zwakke scholen waar ordeproblemen waren, de resultaten tegenvielen en deze opgelost werden door de leraar in te zetten als coach, de leerling eigenaar te maken van zijn eigen leerproces en klaslokalen om te vormen naar leerpleinen. Wat maakt excellente scholen goed?
De ingrediënten van een goede school
Artikelen
Artikelen & Blogs
Amin Asad over onderwijs; ‘Eigenwaarde is iets onmeetbaars’
‘Zowel binnen als buiten het onderwijs geldt: de kern is dat we sociale dieren zijn en elkaar nodig hebben. Ik heb geen succesformule om studenten aan een stageplaats te helpen. Maar ik geloof heilig in verbinding en het opbouwen van relaties.’ Lees wat deze docent (mbo-hbo) van het jaar 2021…
Artikelen & Blogs
VO-Raad vraagt om coulante omgang met diploma-eis vervolgstudie
Henk Hagoort van de VO-Raad pleit voor coulante omgang met de middelbare scholier die geraakt werd door de coronacrisis. Naast een bonusjaar pleit Hagoort voor soepele omgang met diploma eisen door vervolgopleidingen. AOb voorzitter Evers noemt het ‘slechte plannen’ en demotiverend voor de docent.
Artikelen & Blogs
Onderwijscultuur van structuur en routine voor goed leerklimaat
Een duidelijke cultuur en dan met name routines, gedrag en structuur, zorgt voor een veilige sfeer op school. Een leerling kan zich dan optimaal ontwikkelen en de docent kan zich volledig focussen op het lesgeven. In deze blog een praktische uitleg. Hoe slaagt het hele team erin met één stem…
Artikelen & Blogs
Executieve Functies en het tienerbrein
Het tienerbrein is hot. De afgelopen jaren is er veel geschreven over deze doelgroep en het leerproces. Ik mis vaak de praktische vertaalslag van wetenschap naar klaslokaal. Met een praktische visuele tool bied ik leerlingen gereedschap waarmee ze zichzelf cognitief, sociaal en emotioneel kunnen versterken. Download de tool.
Artikelen & Blogs
Een duidelijke cultuur neerzetten in het onderwijs (deel II)
We leggen de lat hoog voor de leerlingen en we hebben duidelijke regels voor het gedrag op school. Het grote verschil is dat we nu zeer proactief werken. We wachten niet tot het verstorende gedrag zich voordoet. Het gewenste gedrag wordt duidelijk uitgelegd en geoefend. De les- en leeropbrengst vaart…
Artikelen & Blogs
Breed motorisch opleiden in het onderwijs – een kritische blik
Breed Motorisch opleiden (BMO) richt zich eenzijdig op motorische resultaten en te weinig op het ontwikkelen van sociale en emotionele competenties waardoor met name minder vaardige bewegers dreigen af te haken. Hoe help je het kind in de wereld staan?