Het onderwijs moet op de schop hoort men vaak. Hier brengen wij graag uiteenlopende visies bijeen. Ontwikkelingsgericht of juist de leerkracht centraal. Formatief evalueren of juist toetsen tot je er bij neervalt. Een kijk op innovaties, vergezichten en praktische ingrepen.
Onderwijsontwikkeling
Documenten
De Staat van het Onderwijs 2021; basis niet op orde
De coronacrisis heeft bestaande problemen in het onderwijs vergroot. Met begrijpend lezen en rekenen liepen de basisschoolleerlingen vertraging op. Ook brugklassers van alle niveaus gingen achteruit in rekenen en lezen. De kansenongelijkheid is bovendien gegroeid. Op regie en samenwerking is winst te behalen.
Artikelen & Blogs
Mollen zorgen voor onderwijsverandering
Onderwijsverandering? We kúnnen en mogen niet meer glazig om ons heen kijken en rustig afwachten op actie van anderen. Het is tijd. Tijd voor dynamiek. Meet the onderwijsmollen!
Podcasts
Ontwikkelingsgericht onderwijs #4 Jacqueline Blaak
In een vlot gesprek vertelt Jacqueline Blaak over de idee achter ontwikkelingsgericht onderwijs. Jarenlange praktijkervaring zette haar aan de verandering zelf in gang te zetten en het kind daarbij centraal te stellen.
Artikelen & Blogs
Feedback voor online onderwijs
Sinds veel lessen in het onderwijs online werden gegeven en nu een tweede lockdown ook voor scholen dreigt stoeien veel docenten met hoe er het beste feedback kan worden gegeven. Een handreiking.
Feedback voor online onderwijs
Artikelen
Artikelen & Blogs
Ontwikkelingsgericht onderwijs
De Taskforce Ontwikkelingsgerichtonderwijs gaat verder waar het Onderwijspact stopt. Als je de ontwikkeling en het welzijn van het kind echt centraal stelt, dan moet het hele systeem op de schop.
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Artikelen
Artikelen & Blogs
Het roer moet om in het voortgezet onderwijs
De samenleving heeft anders opgeleide jongeren nodig. In het huidige systeem wordt teveel talent vermorst. Michiel Verbeek staat een heel ander onderwijs ecosysteem voor ogen.
Podcasts
Tjipcast met René Kneyber: Hoe krijgen we in Nederland beter onderwijs?
Wat is er aan de hand? Hoe kan het dat beleid dat zich richt op verbetering faalt in de uitvoering?René Kneyber over uitdagingen voor het onderwijs; Over het korte termijn belang van de politiek dat haaks staat op de tijd die nodig is voor echte verandering en een gebrek aan uitwisseling tussen scholen. Welke rol is er voor de wetenschap?
Podcasts
Geef spel meer ruimte in het leerproces
Rob Martens laat zien dat mensen 'gemaakt' zijn om te spelen en om spelend te leren.' Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser. Een vurig pleidooi voor verwondering in het onderwijs.
Artikelen & Blogs
De 12 belangrijkste job skills voor de wereld van morgen
De technologische vooruitgang en haar steeds verdergaande verweving met het menselijke handelen vraagt een andere benadering van menselijke capaciteiten. Bernard Marr stelde voor Forbes magazine 12 vaardigheden op voor de toekomst waar het onderwijs rekening mee moet houden.
Video's
Mijn idee voor het onderwijs #10 René ten Bos
Het hele starre van het huidige prestatiedenken moet overboord, stelt ten Bos. Het staat innovatie in de weg. De macht van de inspectie en de bestuurslagen is te groot. Ars combinatoria leidt tot vooruitgang.
Documenten
Vernieuwing van onderaf via open science onderwijsonderzoek
Open science is een heel geschikt middel om de wetenschap beter te integreren met de praktijk. Ook brengt het vernieuwing van onderaf. Sturing is nodig om kansenongelijkheid tussen scholen niet te vergroten.
Artikelen & Blogs
Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?
Om adequaat te kunnen reageren op maatschappelijke ontwikkelingen is een integrale kijk op het onderwijsstelsel nodig. De onderwijsraad kwam met 5 vertrekpunten om de uitdagingen het hoofd te bieden.
Documenten
Uit de oude doos; Commissie Dijsselbloem en het onderwijsbeleid
Onderwijscommunity haalt de conclusies van een Kohnstamm onderzoek aan uit 2014. Daarin werd 6 jaar onderwijsbeleid onder de loep genomen, in het licht van het rapport Dijsselbloem uit 2008
Video's
Mijn idee voor onderwijs #8: Hoogleraar Joseph Kessels
Mijn Idee voor Onderwijs is een serie avonden in debatcentrum De Balie in Amsterdam. Kessels komt met een pleidooi voor een vrijere omgang met de inhoud; zonder de benauwde toetsingscultuur.
Op zoek naar de juiste sleutel. Er is veel meer experimenteerruimte dan we voor mogelijk houden. Nodig de inspectie uit bij de vele goede initiatieven die er al zijn, zet er het licht op en het gaat groeien. Kessels is niet tegen verplicht lesstof, laat het alleen geen middel worden om kwetsbaren te knechten en hun leven lang op te zadelen met een niet-helpend zelfbeeld.
Artikelen & Blogs
Coronacrisis: een aanzet tot innovatie in het onderwijs
Veel onderwijsprofessionals ervaren de achterliggende periode van Corona als een moment van bezinning: wat heeft de coronacrisis laten zien als het gaat om de inrichting van onderwijs
Video's
Mijn idee voor onderwijs #5: De Transformatieve School
In de onderwijsreeks 'Mijn Idee voor Onderwijs' draait het om de vraag: Waartoe dient onderwijs? In deze aflevering Illias El Hadioui; Over het conflict tussen straat en school en hoe de docent weer aan de inhoud toe kan komen.
Documenten
Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs
Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?
In 2012 stelde het College van Bestuur (CvB) van het ROC A12 vast: ‘Er klopt iets niet.’ Enerzijds zijn er voldoende middelen, kloppen de procedures en zijn alle systemen op orde. Anderzijds neemt de tevredenheid van studenten en docenten af en dalen de aantallen studenten. Zij concludeerden: ‘We moeten andersom denken.’ Niet zeggen en opleggen, maar vragen en luisteren.
Documenten
Digitaliseren – sturen op waarden via ethiek
Het toenemend gebruik van technologie tekent ook in het onderwijs de menselijke relaties, vaak indirect. Big Data & techbedrijven delen niet altijd de geldende ethiek. Een pleidooi voor bewuste sturing.
Het benutten van technologische mogelijkheden veronderstelt dat scholen de regie hebben over technologie. Tegelijkertijd stuurt de onderwijstechnologie op haar beurt het onderwijs. Deze wisselwerking en de implicaties komen in dit artikel aan bod.
Artikelen & Blogs
Onderwijsorganisaties pleiten voor brede onderbouw
Onderwijsveld komt met breed gedragen advies voor de politiek om de problemen het hoofd te bieden. Met een brede onderbouw en meer bewegingsruimte tussen de niveaus nadien.
Artikelen & Blogs
Gevormd of vervormd – Jan Bransen
Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.
Gevormd of vervormd – Jan Bransen
Artikelen
Video's
Mijn idee voor onderwijs #1 Jelmer Evers; pleidooi voor twijfel
https://vimeo.com/117317955
Jelmer Evers pleit voor meer ruimte voor de leraar. Niet beleidsnotities en toetsen moeten leidend zijn, de liefde voor het vak van de leraar en de leerling als persoon in ontwikkeling.