Onderwijsontwikkeling

Het onderwijs moet op de schop hoort men vaak. Hier brengen wij graag uiteenlopende visies bijeen. Ontwikkelingsgericht of juist de leerkracht centraal. Formatief evalueren of juist toetsen tot je er bij neervalt. Een kijk op innovaties, vergezichten en praktische ingrepen.

Documenten

De Staat van het Onderwijs 2021; basis niet op orde

De coronacrisis heeft bestaande problemen in het onderwijs vergroot. Met begrijpend lezen en rekenen liepen de basisschoolleerlingen vertraging op. Ook brugklassers van alle niveaus gingen achteruit in rekenen en lezen. De kansenongelijkheid is bovendien gegroeid. Op regie en samenwerking is winst te behalen.

Podcasts

Tjipcast met René Kneyber: Hoe krijgen we in Nederland beter onderwijs?

Wat is er aan de hand? Hoe kan het dat beleid dat zich richt op verbetering faalt in de uitvoering?René Kneyber over uitdagingen voor het onderwijs; Over het korte termijn belang van de politiek dat haaks staat op de tijd die nodig is voor echte verandering en een gebrek aan uitwisseling tussen scholen. Welke rol is er voor de wetenschap?
Artikelen & Blogs

De 12 belangrijkste job skills voor de wereld van morgen

De technologische vooruitgang en haar steeds verdergaande verweving met het menselijke handelen vraagt een andere benadering van menselijke capaciteiten. Bernard Marr stelde voor Forbes magazine 12 vaardigheden op voor de toekomst waar het onderwijs rekening mee moet houden.
Video's

Mijn idee voor onderwijs #8: Hoogleraar Joseph Kessels

Mijn Idee voor Onderwijs is een serie avonden in debatcentrum De Balie in Amsterdam. Kessels komt met een pleidooi voor een vrijere omgang met de inhoud; zonder de benauwde toetsingscultuur.
Op zoek naar de juiste sleutel. Er is veel meer experimenteerruimte dan we voor mogelijk houden. Nodig de inspectie uit bij de vele goede initiatieven die er al zijn, zet er het licht op en het gaat groeien. Kessels is niet tegen verplicht lesstof, laat het alleen geen middel worden om kwetsbaren te knechten en hun leven lang op te zadelen met een niet-helpend zelfbeeld.
Documenten

Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs

Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?
In 2012 stelde het College van Bestuur (CvB) van het ROC A12 vast: ‘Er klopt iets niet.’ Enerzijds zijn er voldoende middelen, kloppen de procedures en zijn alle systemen op orde. Anderzijds neemt de tevredenheid van studenten en docenten af en dalen de aantallen studenten. Zij concludeerden: ‘We moeten andersom denken.’ Niet zeggen en opleggen, maar vragen en luisteren.
Documenten

Digitaliseren – sturen op waarden via ethiek

Het toenemend gebruik van technologie tekent ook in het onderwijs de menselijke relaties, vaak indirect. Big Data & techbedrijven delen niet altijd de geldende ethiek. Een pleidooi voor bewuste sturing.
Het benutten van technologische mogelijkheden veronderstelt dat scholen de regie hebben over technologie. Tegelijkertijd stuurt de onderwijstechnologie op haar beurt het onderwijs. Deze wisselwerking en de implicaties komen in dit artikel aan bod.
Filters
Reset
Reset
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community