Artikelen
Artikelen & Blogs
De Hexaster: Veerkracht kun je leren
Leerkrachten die met hart en ziel voor de klas staan en doen wat werkt, hebben een grote impact op kinderen en op de wereld. Tijd om te investeren in de leerkracht, juist nu. Veerkrachtige leerkrachten creëren een leerklimaat waarin kinderen open staan om te leren en zelf hun veerkracht ontwikkelen.
De Hexaster: Veerkracht kun je leren
Artikelen
Artikelen & Blogs
Gert Biesta over subjectificatie en wereldgericht onderwijs
Podcast: Taco Vissers in gesprek met Gert Biesta naar aanleiding van zijn boek World-Centered Education. Over zijn visie op subjectificatie, wereldgericht onderwijs, de school in relatie tot de samenleving en het leraarschap. Subjectificatie gaat niet over wie je bent maar hoe je bent.
Artikelen & Blogs
De denkende klas, pleidooi voor verwondering
‘Het gaat bij leren niet alleen om de bergtoppen van de kennis, maar ook om de weg ernaartoe: de levende kennis. Dit boek is een pleidooi voor het niet meetbare en het moeilijk afrekenbare. Het is een pleidooi voor de veiligheid en de vrijheid die ieder kind nodig heeft om…
Artikelen & Blogs
30 factoren in het web van kansenongelijkheid in het onderwijs
Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de situatie van kansenongelijkheid in het onderwijs. De Gelijke Kansen Alliantie vroeg het Verwey-Jonker Instituut om met een indeling en taxonomie van de bestaande kennis de verschillende factoren in kaart te brengen.
Artikelen & Blogs
Bevlogen leraren doen het beter! De schoolcultuur maakt verschil
Bevlogen leraren hebben meer plezier in hun werk. Hoe is de schoolcultuur binnen jouw instelling? Wordt jouw eigenaarschap gestimuleerd? Is er ruimte voor onderlinge feedback? Onderzoek wijst uit dat leerlingen van bevlogen leraren doorgaans beter presteren.
Artikelen & Blogs
Harold Bekkering: “Waarom ons onderwijssysteem niet werkt”
“De onderwijskundige invalshoek gaat om mensen laten leren. Jonge kinderen hebben een maximale leercapaciteit en zijn van nature nieuwsgierig. Ons systeem holt die kwaliteiten vervolgens uit. De zoektocht is dus om een systeem te ontwikkelen waarmee je activerend leren kunt waarderen.”
Artikelen & Blogs
Realiseren we met blended learning echt meerwaarde?
Wat doet de inzet van bepaalde middelen en modaliteiten met onze didactiek? Wat gaat dit betekenen voor het leerproces van lerenden met verschillende achtergronden? En, hoe zal de inzet van de technologie de onderwijsorganisatie in zijn geheel veranderen? Wezenlijke vragen. In hoeverre gaat dit boek hierop in?
Artikelen & Blogs
Nationale Denktank’21 en duurzame verbetering van het onderwijs
De Nationale DenkTank’21 bijt zich dit jaar vast in het thema ‘De kwaliteit van onderwijs in Nederland’. Hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs?
Artikelen & Blogs
Programma LOF-FESTIVAL 4, 5 en 6 oktober
Het LerarenOntwikkelFonds biedt leraren de gelegenheid om hun onderwijsdromen en idealen te realiseren. De LOF-projecten zijn een impuls voor de eigen ontwikkeling van leraren, alsmede voor het onderwijs als geheel. Aandacht voor het LOF-festival, 4, 5 & 6 oktober.
Artikelen & Blogs
Omgaan met pesten
Als we echt eerlijk in de spiegel kijken, zouden we dan kunnen zeggen dat wij (de grote mensen) zelf wél in staat zijn om met pesten om te gaan? Pesten roept vragen op die niet eenvoudig te beantwoorden zijn. Vragen die juist in een week als deze gesteld en besproken…
Omgaan met pesten
Artikelen
Artikelen & Blogs
Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers
Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
Artikelen & Blogs
Week tegen Pesten. Buitensluiten? Uitgesloten!
Gratis
Het motto van de Week Tegen Pesten 2021 is ‘Buitensluiten? Uitgesloten!’. Samen zorg je voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt.
Artikelen & Blogs
Buts en Bofn maakt gevoelens en gedachten bespreekbaar
Deze methodiek geeft ingang tot gesprek en maakt op een luchtige manier moeilijke onderwerpen bespreekbaar. De gekleurde lijf- en hoofdblokjes kunnen worden gekoppeld aan een gevoel of gedachte en zo ontstaat een persoonlijke kleur- en vormentaal.
Artikelen & Blogs
Wizenoze – Web for Classrooms
De Onderwijs Pitch Arena komt eraan, ook Wizenoze doet hieraan mee. Wizenoze komt met een zoekmachine speciaal voor het onderwijs: Web for Classrooms. Een plek waar leerlingen begrijpelijke en betrouwbare informatie kunnen vinden.
Wizenoze – Web for Classrooms
Artikelen
Artikelen & Blogs
Regeneratief onderwijs in 7 kernprincipes
Een prestatie-gedreven cultuur waarin niet wat een kind zou kunnen en willen bijdragen, maar cijfers centraal staan. Volgens Sir Ken Robinson put het huidige onderwijssysteem onze geesten uit, zoals we roofbouw plegen op de Aarde. Nadine Maarhuis schetst haar utopie. Hoe zou het zijn als…
Artikelen & Blogs
Juf Maxe: gelijk is gelijk
Afkomst en niveau zijn van wezenlijk belang voor je plek in de maatschappij. Het onderwijs kan een grote rol spelen in het rechttrekken van deze ongelijkheid, maar moet dan wel veranderen. Juf Maxe schrijft verhalen die goed de belevingswereld blootleggen van haar vmbo leerlingen in Amsterdam Nieuw-West.
Juf Maxe: gelijk is gelijk
Artikelen
Artikelen & Blogs
Werkdruk verlagen in het onderwijs op 15 punten
Hoe richten we het onderwijs nou anders in dat we de werkdruk omlaag krijgen? Wat kan er binnen de schoolcultuur bereikt worden? “We hebben een achterhaald en foutief systeem en dat willen we nu ‘passend’ maken, en dat wentelen we af op de leerkracht.”
Artikelen & Blogs
Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO
In het kader van het NPO stelde het ministerie van OCW een interventie menukaart beschikbaar, gebaseerd op de Teacher Toolkit van de Britse Education Endowment Foundation. Hieronder staan ze gerangschikt volgens de kracht van het effect en de gepaard gaande kosten. Kris van den Branden reflecteert.
Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Rapport rekent voor: mbo van onschatbare waarde
Mbo-studenten die een startkwalificatie halen, leveren de maatschappij drie keer zoveel op als de kosten van hun studie. Het halen van een startkwalificatie maakt het grootste verschil in de kwetsbare doelgroep. Het leidt tot een sterkere daling in de kans op werkloosheid en maatschappelijke problemen dan bij niet-achterstandsgroepen.
Rapport rekent voor: mbo van onschatbare waarde
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Een responsieve onderwijsorganisatie – the art of moving as one
Verandermanagement is complex, tijdrovend en minstens 70 procent van de projecten mislukt. Want er wordt nauwelijks georganiseerd voor succes. Dat gaat niet over gedetailleerde plannen, processen en KPI’s, maar over mensen en hun onderlinge relaties. Tijd voor responsieve onderwijsorganisaties, waarbij verandering van binnenuit ontstaat.
Artikelen & Blogs
Denk vanuit de context, niet vanuit de methode
Hoe kun je leermiddelen ontwikkelen waarbij leerlingen op het puntje van hun stoel gaan zitten? Ze starten niet bij leerdoelen en onderwijsprogramma’s, maar bij de drijfveren en behoeftes van de leerlingen. Kleinere uitgeverijen laten zien dat het anders kan, en hoe het vandaag ook anders moet. Saaie leermethoden, dat is…