Artikelen

Artikelen & Blogs

Gert Biesta over subjectificatie en wereldgericht onderwijs

Podcast: Taco Vissers in gesprek met Gert Biesta naar aanleiding van zijn boek World-Centered Education. Over zijn visie op subjectificatie, wereldgericht onderwijs, de school in relatie tot de samenleving en het leraarschap. Subjectificatie gaat niet over wie je bent maar hoe je bent.
didactiekleraarschapsubjectivicatiewereldgericht onderwijs
Artikelen & Blogs

30 factoren in het web van kansenongelijkheid in het onderwijs

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de situatie van kansenongelijkheid in het onderwijs. De Gelijke Kansen Alliantie vroeg het Verwey-Jonker Instituut om met een indeling en taxonomie van de bestaande kennis de verschillende factoren in kaart te brengen.
GKAkansenongelijkheidleerpotentievervolgonderzoekVerwey-Jonker Instituut
Artikelen & Blogs

Bevlogen leraren doen het beter! De schoolcultuur maakt verschil

Bevlogen leraren hebben meer plezier in hun werk. Hoe is de schoolcultuur binnen jouw instelling? Wordt jouw eigenaarschap gestimuleerd? Is er ruimte voor onderlinge feedback? Onderzoek wijst uit dat leerlingen van bevlogen leraren doorgaans beter presteren.
beginnende leraarbevlogenheidorganisatieniveauschoolcultuurvitaliteit
Artikelen & Blogs

Harold Bekkering: “Waarom ons onderwijssysteem niet werkt”

“De onderwijskundige invalshoek gaat om mensen laten leren. Jonge kinderen hebben een maximale leercapaciteit en zijn van nature nieuwsgierig. Ons systeem holt die kwaliteiten vervolgens uit. De zoektocht is dus om een systeem te ontwikkelen waarmee je activerend leren kunt waarderen.”
activerend lerenbetekenisvoleen leven lang lerenonderwijssysteem
Artikelen & Blogs

Realiseren we met blended learning echt meerwaarde?

Wat doet de inzet van bepaalde middelen en modaliteiten met onze didactiek? Wat gaat dit betekenen voor het leerproces van lerenden met verschillende achtergronden? En, hoe zal de inzet van de technologie de onderwijsorganisatie in zijn geheel veranderen? Wezenlijke vragen. In hoeverre gaat dit boek hierop in?
blended learningdidactische strategieënleerprocesleerstrategieën
Veranderen is een Vaardigheid afb. 2
Artikelen & Blogs

Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers

Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
leiderschapresponsieve organisatiestrategieverandermanagement
Artikelen & Blogs

Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO

In het kader van het NPO stelde het ministerie van OCW een interventie menukaart beschikbaar, gebaseerd op de Teacher Toolkit van de Britse Education Endowment Foundation. Hieronder staan ze gerangschikt volgens de kracht van het effect en de gepaard gaande kosten. Kris van den Branden reflecteert.
effectieve interventiesleerachterstandenleren lerenNPOTeacher Toolkit
Artikelen & Blogs

Rapport rekent voor: mbo van onschatbare waarde

Mbo-studenten die een startkwalificatie halen, leveren de maatschappij drie keer zoveel op als de kosten van hun studie. Het halen van een startkwalificatie maakt het grootste verschil in de kwetsbare doelgroep. Het leidt tot een sterkere daling in de kans op werkloosheid en maatschappelijke problemen dan bij niet-achterstandsgroepen.
arbeidsmarktkwetsbare doelgroepenLLOstartkwalificatie
Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie
Artikelen & Blogs

Een responsieve onderwijsorganisatie – the art of moving as one

Verandermanagement is complex, tijdrovend en minstens 70 procent van de projecten mislukt. Want er wordt nauwelijks georganiseerd voor succes. Dat gaat niet over gedetailleerde plannen, processen en KPI’s, maar over mensen en hun onderlinge relaties. Tijd voor responsieve onderwijsorganisaties, waarbij verandering van binnenuit ontstaat.
responsieve organisatietransformatieverandermanagement
Artikelen & Blogs

Denk vanuit de context, niet vanuit de methode

Hoe kun je leermiddelen ontwikkelen waarbij leerlingen op het puntje van hun stoel gaan zitten? Ze starten niet bij leerdoelen en onderwijsprogramma’s, maar bij de drijfveren en behoeftes van de leerlingen. Kleinere uitgeverijen laten zien dat het anders kan, en hoe het vandaag ook anders moet. Saaie leermethoden, dat is…
afstandsonderwijsgamificationleermethoden
Filters
Herstel
Herstel
Herstel
Herstel

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community