Artikelen
Artikelen & Blogs
Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster
Kansenongelijkheid is en blijft een veelkoppig monster, maar er is van alles aan te doen. De Klassen Kennisbank maakt veel kennis overzichtelijk beschikbaar: wat kun jij als docent in je directe omgeving aan verschil maken. In dit stuk een analyse van de weeffouten van het systeem.
Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Wat belet leerkrachten om inzichten uit onderzoek toe te passen?
De rol van de schoolleider en het schoolklimaat, een onderzoekscultuur bijvoorbeeld, maken het verschil om de individuele potentie van de leerkracht te benutten. Lees in dit NRO onderzoek wat jij kan bijdragen om inzichten uit onderzoek in jullie lespraktijk in te passen.
Artikelen & Blogs
Effectief feedback geven – 10 tips om je leerling te bereiken
Feedback geldt als de meest effectieve onderwijsinterventie, zo bleek ook uit de Britse Teacher Toolkit die de basis vormde voor het NPO aanbod vanuit het ministerie van Onderwijs. Een aantal kanttekeningen en een tiental tips om nog eens na te lopen.
Artikelen & Blogs
Goed gedrag aanleren is een teamsport
Onderwijs is een teamsport: je kunt het niet alleen. Het realiseren van een goede schoolcultuur en een goed schoolklimaat (ook wel pedagogisch klimaat), doe je met zijn allen, onder aanvoering van een sterk onderwijskundig leider. Over hoge verwachtingen uitspreken en consequent regels aanleren.
Artikelen & Blogs
Onderwijstechnologie door de crisis meer bemind?
De urgentie voor het gebruik van onderwijstechnologie is nog nooit zo sterk gevoeld als de afgelopen tijd. Veel docenten voelden zich echter overvraagd in hun aanpassingsvermogen in de onderwijs-op-afstand-situatie. Met welk sentiment blijven zij zo achter? Weet de docent zo meteen het beste van beide werelden te combineren?
Artikelen & Blogs
Mogen jouw leerlingen leren of laat je ze presteren?
In het onderwijs worden regelmatig de begrippen leren en presteren door elkaar gehaald. Dat kan grote gevolgen hebben voor de taakbeleving en het leervermogen van je leerlingen. In dit artikel van Platform Mindset lees je hoe je (nog meer) positieve impact kunt hebben op de mindsets en motivatie in je…
Artikelen & Blogs
Minstens één op de vijf leraren po/vve raakte besmet
Tamar van Gelder van de AOb: ‘De gedachte aan een derde boosterprik komt nu wel steeds dichterbij. We willen zorgen dat onderwijs zo veel als mogelijk door kan gaan en er geen leerlingen de dupe worden. We hebben immers al te maken met een tekort aan leraren en de griep…
Minstens één op de vijf leraren po/vve raakte besmet
Artikelen, Nieuws
Artikelen & Blogs
Stoornis of mens?
Ik zie in de media veel alarmsignalen over onze jeugd langskomen. Ja, ze hebben het zwaar EN dat is normaal na zulke ingrijpende gebeurtenissen. Ze zijn niet ziek, niet gestoord en hoeven niet gefikst. Ze zijn mens, ze zijn veerkrachtig en verdienen onze onvoorwaardelijke acceptatie en steun.
Stoornis of mens?
Artikelen
Artikelen & Blogs
Waarom verandermanagement vaak faalt
De 3 basis ingrediënten voor succesvolle verandering blijken vaak juist de oorzaken van frictie. Een analyse van het falen. Lees over de succesfactoren en waar het mogelijk wringt.
Waarom verandermanagement vaak faalt
Artikelen
Artikelen & Blogs
Vlaams rapport: langs 10 speerpunten terug naar de kerntaak
Leerkrachten moeten ruimte hebben voor hun kerntaak (lesgeven): kennisverwerving en cultuuroverdracht zijn als springplank naar diepere inzichten en complexere vaardigheden. Vlaamse commissie Beter Onderwijs komt met 58 adviezen vervat in 10 speerpunten.
Vlaams rapport: langs 10 speerpunten terug naar de kerntaak
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Terug naar de kerntaak van de leerkracht: basiskennis bijbrengen
De dalende leerprestaties van Vlaamse leerlingen (PISA en TIMSS) leidden in maart 2020 tot de oprichting van de commissie Beter Onderwijs. 7 academici en 7 leraren bogen zich 18 maanden lang over de oorzaken van de niveaudaling. Interview met Voorzitter Philip Brinckman.
Artikelen & Blogs
Week tegen Kindermishandeling: signalering in het onderwijs
Kinderen zijn goed in staat hun ware gezicht te verbergen achter diverse maskers door hun schaamte en angst. Hoe creëer jij bewustwording rondom het thema in je klas? Het is vaak moeilijk een situatie goed in te kunnen schatten. De Week tegen Kindermishandeling (15 t/m 21 november). Met de Shit…
Artikelen & Blogs
Visie & Missie in het onderwijs
Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie. Die geven richting aan de koers en inspiratie aan de medewerkers. Zij zijn belangrijke pijlers voor de ontwikkeling van organisaties en medewerkers.
Visie & Missie in het onderwijs
Artikelen
Artikelen & Blogs
Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle betrokkenen
Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent meer vormen van community-based teacher leadership. Het versterken van deze vorm van leiderschap vraagt veel van leraren en schoolleiders. Download het onderzoek.
Artikelen & Blogs
Juf Maxe: Klaar voor de toekomst
De combinatie van hun schooladvies en ervaringen met discriminatie en armoede zorgt ervoor dat de leerlingen van de vmbo praktijkklas van het Mundus college weinig toekomst voor zichzelf zien. Het is onze missie om de leerlingen het vertrouwen in hun schoolsucces terug te geven.
Juf Maxe: Klaar voor de toekomst
Artikelen
Artikelen & Blogs
Nascholing van leraren vraagt overwogen strategie
Hoe zorg je er als schoolteam (of als directie) voor dat de nascholing van leraren impact heeft op hun denken en doen, op de kwaliteit van hun lesgeven, en uiteindelijk op de ontwikkeling van de leerlingen? Professor Kris van den Branden (KU Leuven) beschrijft een vijftal stappen voor duurzame verandering.
Artikelen & Blogs
Terugblik Onderwijs Pitch Arena
Woensdagmiddag 6 oktober was het zover, de allereerste Onderwijs Pitch Arena. Acht unieke bedrijven presenteerden hun innovatie voor het onderwijs. Deze innovaties hebben allemaal één ding gemeen: het onderwijs beter, leuker en/of gemakkelijker maken. Benieuwd welke innovaties je hebt gemist?
Terugblik Onderwijs Pitch Arena
Artikelen
Artikelen & Blogs
De Hexaster: Veerkracht kun je leren
Leerkrachten die met hart en ziel voor de klas staan en doen wat werkt, hebben een grote impact op kinderen en op de wereld. Tijd om te investeren in de leerkracht, juist nu. Veerkrachtige leerkrachten creëren een leerklimaat waarin kinderen open staan om te leren en zelf hun veerkracht ontwikkelen.
De Hexaster: Veerkracht kun je leren
Artikelen
Artikelen & Blogs
Gert Biesta over subjectificatie en wereldgericht onderwijs
Podcast: Taco Vissers in gesprek met Gert Biesta naar aanleiding van zijn boek World-Centered Education. Over zijn visie op subjectificatie, wereldgericht onderwijs, de school in relatie tot de samenleving en het leraarschap. Subjectificatie gaat niet over wie je bent maar hoe je bent.
Artikelen & Blogs
De denkende klas, pleidooi voor verwondering
‘Het gaat bij leren niet alleen om de bergtoppen van de kennis, maar ook om de weg ernaartoe: de levende kennis. Dit boek is een pleidooi voor het niet meetbare en het moeilijk afrekenbare. Het is een pleidooi voor de veiligheid en de vrijheid die ieder kind nodig heeft om…
Artikelen & Blogs
30 factoren in het web van kansenongelijkheid in het onderwijs
Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de situatie van kansenongelijkheid in het onderwijs. De Gelijke Kansen Alliantie vroeg het Verwey-Jonker Instituut om met een indeling en taxonomie van de bestaande kennis de verschillende factoren in kaart te brengen.