Artikelen

Artikelen & Blogs

Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster

Kansenongelijkheid is en blijft een veelkoppig monster, maar er is van alles aan te doen. De Klassen Kennisbank maakt veel kennis overzichtelijk beschikbaar: wat kun jij als docent in je directe omgeving aan verschil maken. In dit stuk een analyse van de weeffouten van het systeem.
Artikelen & Blogs

Wat belet leerkrachten om inzichten uit onderzoek toe te passen?

De rol van de schoolleider en het schoolklimaat, een onderzoekscultuur bijvoorbeeld, maken het verschil om de individuele potentie van de leerkracht te benutten. Lees in dit NRO onderzoek wat jij kan bijdragen om inzichten uit onderzoek in jullie lespraktijk in te passen.
De urgentie voor het gebruik van onderwijstechnologie is natuurlijk nooit zo sterk gevoeld als de afgelopen tijd. Veel docenten voelen zich momenteel echter overvraagd in hun aanpassingsvermogen in de onderwijs-op-afstand-situatie.
Artikelen & Blogs

Onderwijstechnologie door de crisis meer bemind?

De urgentie voor het gebruik van onderwijstechnologie is nog nooit zo sterk gevoeld als de afgelopen tijd. Veel docenten voelden zich echter overvraagd in hun aanpassingsvermogen in de onderwijs-op-afstand-situatie. Met welk sentiment blijven zij zo achter? Weet de docent zo meteen het beste van beide werelden te combineren?
Zowel leren als presteren gebeurt op scholen en beide zijn in de onderwijscontext ook belangrijk. Maar we komen regelmatig op scholen situaties tegen waar de begrippen leren en presteren door elkaar worden gehaald. En dat heeft gevolgen voor de taakbeleving van de leerlingen en daarmee hun mindset en motivatie.
Artikelen & Blogs

Mogen jouw leerlingen leren of laat je ze presteren?

In het onderwijs worden regelmatig de begrippen leren en presteren door elkaar gehaald. Dat kan grote gevolgen hebben voor de taakbeleving en het leervermogen van je leerlingen. In dit artikel van Platform Mindset lees je hoe je (nog meer) positieve impact kunt hebben op de mindsets en motivatie in je…
Artikelen & Blogs

Vlaams rapport: langs 10 speerpunten terug naar de kerntaak

Leerkrachten moeten ruimte hebben voor hun kerntaak (lesgeven): kennisverwerving en cultuuroverdracht zijn als springplank naar diepere inzichten en complexere vaardigheden. Vlaamse commissie Beter Onderwijs komt met 58 adviezen vervat in 10 speerpunten.
Artikelen & Blogs

Terug naar de kerntaak van de leerkracht: basiskennis bijbrengen

De dalende leerprestaties van Vlaamse leerlingen (PISA en TIMSS) leidden in maart 2020 tot de oprichting van de commissie Beter Onderwijs. 7 academici en 7 leraren bogen zich 18 maanden lang over de oorzaken van de niveaudaling. Interview met Voorzitter Philip Brinckman.
Hoe creëer jij bewustwording rondom het thema in je klas? Het is vaak moeilijk een situatie goed in te kunnen schatten. De Week tegen Kindermishandeling (15 t/m 21 november)
Artikelen & Blogs

Week tegen Kindermishandeling: signalering in het onderwijs

Kinderen zijn goed in staat hun ware gezicht te verbergen achter diverse maskers door hun schaamte en angst. Hoe creëer jij bewustwording rondom het thema in je klas? Het is vaak moeilijk een situatie goed in te kunnen schatten. De Week tegen Kindermishandeling (15 t/m 21 november). Met de Shit…
Artikelen & Blogs

Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle betrokkenen

Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent meer vormen van community-based teacher leadership. Het versterken van deze vorm van leiderschap vraagt veel van leraren en schoolleiders. Download het onderzoek.
Artikelen & Blogs

Nascholing van leraren vraagt overwogen strategie

Hoe zorg je er als schoolteam (of als directie) voor dat de nascholing van leraren impact heeft op hun denken en doen, op de kwaliteit van hun lesgeven, en uiteindelijk op de ontwikkeling van de leerlingen? Professor Kris van den Branden (KU Leuven) beschrijft een vijftal stappen voor duurzame verandering.
Artikelen & Blogs

Gert Biesta over subjectificatie en wereldgericht onderwijs

Podcast: Taco Vissers in gesprek met Gert Biesta naar aanleiding van zijn boek World-Centered Education. Over zijn visie op subjectificatie, wereldgericht onderwijs, de school in relatie tot de samenleving en het leraarschap. Subjectificatie gaat niet over wie je bent maar hoe je bent.
Artikelen & Blogs

30 factoren in het web van kansenongelijkheid in het onderwijs

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de situatie van kansenongelijkheid in het onderwijs. De Gelijke Kansen Alliantie vroeg het Verwey-Jonker Instituut om met een indeling en taxonomie van de bestaande kennis de verschillende factoren in kaart te brengen.
Filters
Reset
Reset
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community