Podcasts

Filters
Reset
Reset
Reset
Reset
Podcasts

Dienend-leiderschap als Levenskunst; Inge Nuijten

Dienend-Leiderschap heeft 8 kenmerken. In deze podcast met Taco Vissers duidt Inge Nuijten (Dienend Leiderschap) ze met een persoonlijke insteek. Dienend Leiderschap is een vorm van levenskunst. Zelfbewustzijn en zelfacceptatie uiten zich in alle acht de kenmerken van dienend-leiderschap, maar vooral in authenticiteit en bescheidenheid.
Podcasts

De startende docent en de professionele identiteit

Er wordt tijdens een opleiding tot docent steeds meer waarde gehecht aan het ontwikkelen van een ‘eigen professionele identiteit’. Naast de vereiste kennis en vaardigheden die je moet overbrengen. De maatschappij vraagt van een docent steeds meer verantwoordelijkheden en om een voorbeeldfunctie te vervullen. De vraag is alleen in hoeverre het werkveld aansluit bij deze ontwikkelingen in het onderwijs? En kun je als startende docent altijd je eigen zienswijze kwijt in een bestaand docententeam?
Podcasts

Welbevinden en het gedrag van de leerling na covid

De sociaal-emotionele ontwikkeling van veel leerlingen in de middelbare schoolleeftijd en ouder heeft een flinke deuk opgelopen. Dit vindt ook zijn weerslag op de werkhouding en de algehele attitude van de jongere. In de podcast spreken een aantal professionals over dit probleem, en tevens stippen zij een aantal mogelijke openingen aan waarop de docent weer zijn leerling of student gemotiveerd in het werkproces kan krijgen.
Podcasts

Regie in de klas doe je niet alleen; klassenmanagement schoolbreed

Tjip praat met Gert over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement. Hoe je kunt sturen op gewenst door het te onderwijzen. En hoe je gebruik kunt maken van routines en afspraken in je klas. Inmiddels is Gert bekend geworden met zijn aanpak. Hij laat keer op keer zien dat je met deze aanpak kinderen met plezier een vak leert en ze veel kennis opdoen.
Podcasts

Big History leert de leerling kijken op een andere schaal

Big History verzet zich tegen specialisatie en zoekt naar universele patronen of trends. Op het Cartesius is Big History een vak geworden in de bovenbouw. Het onderzoekt lange tijdsbestekken met behulp van een multidisciplinaire benadering en verkent het menselijk bestaan in de context van dit grotere geheel. Geschiedenis docente Annemarie Proost legt uit hoe dit werkt op het multiculturele Amsterdamse lyceum en wat het doet met onderlinge tegenstellingen.
Podcasts

Eva Naaikens over ‘Wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?’

Schoolleider Eva Naaijkens schreef samen met Martin Bootsma een boek waarin ze uitlegt hoe je leerkrachten weer volop kunt laten lesgeven, ze zorgen vrij kunt maken en hun werkdruk kunt verlichten. Rinke Vanhoeck praat met Eva op de Sett Gent beurs. Over vakmanschap, kwaliteit en ambitie.
Podcasts

Hoe houdt je startende docenten aan boord? Starter blikt terug

Te gast is Nicol Maulabaks. Zij is een startende docent Engels in het mbo en heeft ervaren dat het niet altijd makkelijk is als starter. Floor en Ellen bespreken met haar haar eigen ervaring.  Ze komen zo samen tot verschillende oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat docenten aangehaakt blijven in het onderwijs. Welke valkuilen kwam Nicol tegen? Welke handvatten hebben haar geholpen? Welke rol is hierin weggelegd voor de leidinggevende?
Podcasts

Samen zijn we iedereen – Hoe is het om jou te zijn? Inclusie op het MBO

Een korte serie gesprekken over inclusie op het MBO. Jan Jaap Hubeek is te gast op het MBO College in Hilversum. Studenten, docenten, beleidsmedewerkers en zelfs de bestuurder zijn een tribe gestart rondom het thema inclusie, onder leiding van Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van het boek ‘De Corporate Tribe’.
Podcasts

Peter Visser over organiseren van zelfsturende onderwijsteams

In het gesprek vertelt onderwijsbestuurder Peter de Visser over de ontwikkeling van ruimte en beleid voor zelfsturende teams en over het proces zover. Over organisaties en de heelheid van de mens. Hoe maak je een plan voor twintig jaar en voel je ook aan welke actie morgen nodig is. Hoe gaat hij om met het spanningsveld tussen de hiërarchisch verticale- en de zelfsturende teams?

Podcasts

Inclusie als antwoord op straatcultuur & jeugdcriminaliteit

Voor zijn promotieonderzoek ‘Kapot Moeilijk’ liep Jan Dirk lange tijd met straatjongens in Amsterdam-West mee. ‘Meer weten over de ‘ander’ en zijn groepsverband creëert ruimte om nader tot elkaar te komen.’ Hoe geef ík een jongere als Appie het gevoel dat hij wordt gezien en erbij hoort? Wat kan het onderwijs leren van De Jong's onderzoek over straatcultuur en jeugdcriminaliteit?
Podcasts

Schoolleider Marjolijne Mulders over 5 jaar Gedeeld Leiderschap

In deze podcast gaat Marjolijne Mulders vertellen over gedeeld leiderschap. Marjolijne is al sinds 2013 werkzaam met de leerKRACHT-methodiek en gebruikt deze nu ook als schoolleider op basisschool de Klimop in Purmerend. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?
Podcasts

Kansenongelijkheid te lijf met goed vakmanschap van de leraar?

Tjip en Debbie Dussel spreken over de relatie tussen gelijke kansen en sterk vakmanschap van de leraar. Het gaat over het belang van een kennisrijk curriculum, de balans tussen didactiek en pedagogiek, ‘evidence informed’ werken en hoe je je continue kunt blijven verbeteren als onderwijsprofessional. Luister nu!
Podcasts

Na passend onderwijs nu inclusiever onderwijs: is dat haalbaar?

Leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften zouden vaker samen dichtbij huis naar school moeten kunnen gaan, aldus het streven van Inclusiever Onderwijs. Het gaat daarin een stap verder dan passend onderwijs. In deze podcast serie kun je de belangrijkste conclusies over 5 jaar passend onderwijs beluisteren aan de hand van ervaringen van samenwerkingsverbanden, ouders en leraren.
Podcasts

Onderwijs leiden met hart en ziel: Sprangers over opzet PLG’s

Voor Pieter is professionaliteit uiteindelijk het aangaan van een wederkerige leerrelatie met elkaar. Idealiter worden leraren en schoolleiders zo ridders van de ronde tafel van professionaliseren en gedeeld leiderschap. Een gesprek over professionele leergemeenschappen, over de noodzaak en over veel gemaakte fouten en natuurlijk over succesformules. Verandering van onderaf door een betrokken team onderwijsprofessionals.
Podcasts

Opstarten Met: Hoe houd je orde als startende docent?

Twijfel jij ook wel eens over je eigen kunnen? Dat je er in een keer zeker van bent dat je het verkeerde beroep hebt gekozen en dat het nooit wat zal worden met jou als docent, meester of juf? In deze podcast leren Floor & Ellen dat je soms best mag doen alsof je heel zelfverzekerd bent. Over orde houden en voor de klas staan.
Filters
Reset
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community