Podcasts
Podcasts
Haal leermeesterschap terug het onderwijs in
Hermen Schotanus Blok pleit ervoor de maatschappij de school in te halen. Met zijn stichting Meester Rembrandt maakt hij het proces gemakkelijk voor alle docenten en scholen. De stichting streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen te motiveren om hun kennis en kunde te delen met de toekomstige generatie bij wijze van Leermeesterschap.
Podcasts
HvA podcast #2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?
Gaan minder lesuren niet ten koste van de leeropbrengsten van leerlingen? Kan kennis uit onderzoek leraren helpen om hun lesontwerpen en leskwaliteit te versterken? In de HvA podcast 'Minder uren, betere lessen' aflevering 2: Debbie Dussel (lerares basisschool en pleitbezorger van evidence informed werken) en Jan van Tartwijk (onderzoeker lerarenkwalitiet en het verschil voor het leren van leerlingen).
Podcasts
HvA podcast serie: Minder uren, betere lessen?
Hoe creëer jij tijd om goede lessen te ontwikkelen? En wat kan het inruilen van lestijd voor ontwikkeltijd opleveren? Belangrijkste knelpunt is dat leraren door de waan en de druk van alle dag nauwelijks ruimte ervaren om even afstand te nemen van de eigen praktijk en in een zekere rust kritisch na te denken over de dingen die ze doen. Aflevering 1 van podcast serie van de HvA "Minder uren, betere lessen?'
Podcasts
LLEARN: Formatief handelen voor dummies
Een docent kan iets verteld hebben, maar als het niet binnenkomt bij de leerling – om wat voor reden dan ook – betekent behandelen niet automatisch beheersen door de leerling. Door formatief handelen in te zetten in het leerproces haal je gericht informatie op uit de groep in het moment, om daarop goed geïnformeerde vervolgstappen in te zetten. Tegelijkertijd wordt de leerling meer eigenaar van zijn eigen proces en de leerstof op zich.
Podcasts
Tjipcast met Tim Surma: op de bres voor onderwijskwaliteit
Het gesprek gaat over onderwijskwaliteit en het statuut van de leerkracht. De zorgen rondom de huidige onderwijskwaliteit wordt vaak in allerlei randzaken gezocht. Tim Surma zoekt het liever in de opzet van het onderwijs zelf. Te veel nadruk op generieke vaardigheden en te weinig focus op een zorgvuldig opgebouwde kennisbasis en een naïef geloof in romantische kind- of leerling-gecentreerde didactische aanpakken.
Podcasts
Ieder Talent Telt: Tweedeling en de kansengelijkheid
In de vijfde en laatste aflevering van ‘Ieder Talent Telt’ kijkt Allard Amelink kritisch naar onze samenleving. In welke context vindt de vraag van kansengelijkheid in het onderwijs plaats? Welke krachten werken er in op het thema? En wat heeft geografie, mobiliteit van leraren, vroege selectie en ouderbetrokkenheid ermee te maken? Natuurlijk komt de allesbepalende knip tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs ook aan bod.
Podcasts
Ieder Talent Telt: Positieve prikkels maken verschil
Kansengelijkheid is enorm afhankelijk van de sociaaleconomische status. Niet iedereen heeft de juiste middelen om de kinderen te voorzien van 'positieve prikkels'. Welke buitenschoolse activiteiten dragen in de eerste levensjaren van een kind bij aan kansengelijkheid?
Podcasts
Ieder Talent Telt: een solide basis, of niet
Voor heel veel kinderen geldt dat die basis niet op orde is. Ze komen op school met honger, slapen niet goed, vinden thuis geen rustige of veilige plek, lijden onder de stress die hun ouders hebben. En kom dan maar eens aan leren toe.
Podcasts
Ieder Talent Telt: de vele factoren van kansenongelijkheid
De GKA podcast-serie 'Ieder Talent Telt' ontrafelt het woud aan factoren in het probleem van kansenongelijkheid. Naast de verschillende externe factoren, tellen natuurlijk ook de individuele eigenschappen die ieder meekrijgt. Maar hoe dat potentieel aangesproken wordt, verschilt dus sterk, per wijk bijvoorbeeld.
Podcasts
Hoge verwachtingen versus patroon van vooroordelen
Verwachtingen spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Het bepaalt de manier waarop er wordt lesgegeven, hoe leerlingen benaderd worden en het uiteindelijke schooladvies in groep 8. Wat gebeurt er als deze verwachtingen te laag zijn? Krijgen leerlingen dan structureel een onderadvies? En hoe bepalend is dit dan voor de verdere loopbaan van leerlingen? GKA podcast 'Ieder Talent telt' over Hoge Verwachtingen.
Podcasts
Pesten op school – hoe ga je het tegen?
Pestgedrag komt veel vaker voor dan leerlingen aan leraren en ouders vertellen. Pesten creëert een onveilige sfeer, die het leer- en ontwikkelklimaat aantast. In deze Tjipcast gaat het over Fleur Bloemen. Zij pleegde op 15e jarige leeftijd zelfmoord omdat ze gepest werd. Te gast zijn Anneke Bloemen en Petra Lueb, moeder en tante van Fleur. Zij spreken ook over het werk van de Stichting Fleur Bloemen.
Podcasts
De start van het schooljaar met Gert Verbrugghen
Rene Kneyber (Toetsrevolutie) in gesprek met Gert Verbrugghen (docent Engels en vertaler 'Regie in de klas');o.a. over het belang van een goede start, over de kracht van één beleid voor het hele team, hoge verwachtingen en een veilig leerklimaat waar elke leerling wordt aangezet het beste uit zichzelf te halen.
Podcasts
De bedoeling van onderwijs en de samenleving
Minister Wiersma gaf onlangs aan sterker te willen inzetten op de zogenaamde basisvaardigheden. Cognitie-gericht onderwijs. In deze podcast gaat Taco Vissers het gesprek aan met 3 auteurs die daar anders over denken.
Podcasts
Tjipcast: kritische noot voor pabo-opleidingen
In het licht van de huidige malaise in het basisonderwijs een gesprek met prof. dr. Anna Bosman, hoogleraar dynamiek van leren en ontwikkeling. Gezien de dalende resultaten op het gebied van lezen, schrijven en rekenen kunnen is het volgens Anna Bosman extra belangrijk ons te richten op de kerntaken op school. En dat kan alleen maar met leraren die optimaal worden voorbereid om in de klas les te geven. Als expert, niet als coach. Met veel aandacht voor klassikale instructie en begeleiding in de praktijk.
Podcasts
De Gelukkige School: werkgeluk in het onderwijs
Podcast De Gelukkige school aflevering 7 gaat over werkgeluk, met ditmaal twee gasten: Karin Landman (schoolleider van de Anne frank school in Leiden) en Joke van Sliedregt (schoolleider van bassischool de Toren en SBO Het Palet in Klundert). Ze vertellen hoe hun scholen Klassewerkplek zijn geworden en wat dit is. Verder kom je te weten hoe zij als schoolleider werkgeluk in het team creëren.