Podcasts
Podcasts
(Strakke) regie in de klas – gruwel of walhalla?
Gedrag is curriculum. Je moet kinderen leren hoe ze zich moeten gedragen. Gert Verbrugghen vertelt over het schoolbrede beleid op het Alfrinkcollege in Deurne. Oefen gewenst gedrag in en handhaaf consequent. Klassenmanagement is dan ook voor de beginnende docent hanteerbaar en de aandacht kan gaan naar waar het eigenlijk om gaat: het individu en goed lesgeven.
Podcasts
Badges, micro credentials en leven lang leren
Micro credentials zijn een soort ‘open badges’ of digitale insignes die laten zien dat iemand bepaalde kennis of vaardigheden beheerst. Wat kan je hiermee en voor wie is dit een uitkomst? In deze podcast gaat Tjip de Jong dieper in op deze invulling van flexibilisering van het hoger onderwijs.
Podcasts
Schooldruk en welzijn onder jongeren
Kernvraag is hoe leerlingen aankijken tegen onderwijstijd, hoe effectief zij de onderwijstijd op dit moment ervaren, vinden zij het wenselijk om minder lestijd te hebben. Hun beelden worden aangevuld met resultaten uit het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children.
Podcasts
Krachtgericht coachen van doen naar zijn (=liefde)
Hoe kun je leraren en leidinggevenden leren om zelfstandig te reflecteren op hun innerlijke persoonswording? Krachtgericht coachen kent vijf kernbegrippen. Taco Visser neemt ze door met emiritus hoogleraar Fred Korthagen. Volg je de weg langs deze vijf begrippen, dan ga je volgens Fred de weg van doen naar zijn … en verbinding, ja zelfs liefde.
Podcasts
Bekkering: Leren begint bij nieuwsgierigheid
Wie serieus neemt hoe onze hersenen werken zou het onderwijs radicaal anders inrichten, zegt hoogleraar sociaal-cognitieve neuropsychologie Harold Bekkering in gesprek met Johannes Visser van de Correspondent. Nieuwsgierigheid van de leerling zou dan het uitgangspunt zijn, en niet het lesboek. "We zouden leren moeten zien als: wat is voor jou de moeite waard?"
Podcasts
Kijk op Onderwijs: zelfsturende teams
In het gesprek met Erik Ex vertelt directeur-bestuurder Peter Visser over de organisatiestructuur en werkwijze op Stad en Esch, over de effecten van de zelfsturende teams op werkplezier en de onderwijskwaliteit van docenten, en over de aanpassingen die de school maakte op basis van evaluaties. "Hoeveel aantrekkelijker autonomie het lerarenberoep maakt."
Podcasts
Llearn: formatief handelen: van instrument naar ontwerp
De auteurs van het boek 'Formatief handelen van instrument naar ontwerp' bespreken de uitvoeringsprincipes en voordelen van formatief handelen als basis voor goed lesontwerp.
Podcasts
Tjipcast: Expliciete instructie in het klaslokaal
In deze podcast gaan we dieper in op de kenmerken en bouwstenen van expliciete directe instructie (EDI). Expliciete directe instructie wordt helaas vaak als ouderwets of klassiek bestempeld. Instructie is bij uitstek een kernelement in het onderwijs en werkt buitengewoon krachtig! Ongeacht je onderwijsconcept. Veel praktijkvoorbeelden van lesfasen en technieken passeren de revue.
Podcasts
Onderwijskansen Podcast: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
Verwachtingen sturen het bewuste handelen van leerkrachten, maar spelen ook een rol in een aantal processen waar de leerkracht zich minder bewust van is. Dit handelen kan onbedoeld bijdragen aan kansenongelijkheid. Onderwijskennis Podcast 'Onderwijskansen in het primaire onderwijs' over hoe belangrijk het is om hoge verwachtingen van leerlingen te hebben om onderwijsachterstanden te bestrijden.
Podcasts
HvA podcast afl.4: Curriculum: voorschrift of keuzepalet?
We hebben hoge verwachtingen van leraren als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van deze HvA podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. Afl 4: spanningsveld tussen minder lesuren en de ervaren curriculumdruk.
Podcasts
Tamar van Gelder over de staat van het Nederlandse onderwijs
Voor deze derde aflevering van "Bij de les" vanuit het Cartesius Lyceum gingen de hosts in gesprek met Tamar van Gelder, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Algemene Onderwijs Bond. Zij zijn natuurlijk benieuwd naar wat een vakbondsvoorzitter eigenlijk doet en wat haar kijk, vanuit die positie, is op het Nederlandse Onderwijs.
Podcasts
Verbindend gezag: Onderwijs leiden met hart en ziel
Als leerkracht heb je je handen vol aan dwars gedrag en agressie in de klas. Hoe kun je vorm geven aan de gezagsrol zonder terug te keren naar de klassieke top-down-autoriteit? Verbindend gezag, gebaseerd op principes van geweldloos verzet, biedt je een heldere visie en concrete handvatten om dit te bereiken
Podcasts
HvA podcast ‘Minder uren, betere lessen’ #3 Wat is er nodig?
Kernvraag van de podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. In deze derde aflevering staan de makers met de gasten stil bij de vraag wat leraren nodig hebben om samen betere lessen te ontwerpen. Met hosts Erik Ex en Marco Mout.
Podcasts
Post-mbo broedplaats als springplank voor jong talent
Meesterwerk Podcast #84 van Jan Jaap Hubeek in gesprek met Sonja Hoogendoorn en Marieke Gervers. Marieke ontwikkelde post-mbo broedplaats sQuare en Learning Hub, vanuit het Practoraat Creatief Vakmanschap. Een podium en erkende leerplek voor die mbo-gediplomeerden, die anders vaak tussen hbo en arbeidsmarkt verloren raken.
Podcasts
Leerlingen intrinsiek motiveren
“Kunst, vrijheid en spel: Daar worden wij mens in! En het rare is dat wij in het onderwijs dat juist uitzetten, of in ieder geval te zeggen: Dat is niet belangrijk!” In deze podcast spreekt Jan Jaap Hubeek met Rob Martens over diens nieuwste boek 'Leerlingen intrinsiek motiveren'.