Gelijke Kansen
Podcasts
Ieder Talent Telt: een solide basis, of niet
Voor heel veel kinderen geldt dat die basis niet op orde is. Ze komen op school met honger, slapen niet goed, vinden thuis geen rustige of veilige plek, lijden onder de stress die hun ouders hebben. En kom dan maar eens aan leren toe.
Artikelen & Blogs
Armoede op school; signaleren en ondersteuning
Het vroegtijdig signaleren van armoede in een gezin kan helpen voorkomen dat kinderen langdurig worden blootgesteld aan stress. Hoe kun je als school armoede onder leerlingen signaleren? En hoe kun je leerlingen en ouders in armoede ondersteunen? Een handreiking voor basis- en voortgezet onderwijs.
Artikelen & Blogs
De Schooldichter komt de taal vieren op school
De Schooldichter heeft een lesprogramma dat kinderen in staat stelt hun talenten te ontdekken en verfijnen. Een gemeenschappelijke dichtbundel met eigen illustraties is het eindresultaat. Een hele happening dus, rondom taal.
Podcasts
Ieder Talent Telt: de vele factoren van kansenongelijkheid
De GKA podcast-serie 'Ieder Talent Telt' ontrafelt het woud aan factoren in het probleem van kansenongelijkheid. Naast de verschillende externe factoren, tellen natuurlijk ook de individuele eigenschappen die ieder meekrijgt. Maar hoe dat potentieel aangesproken wordt, verschilt dus sterk, per wijk bijvoorbeeld.
Podcasts
Hoge verwachtingen versus patroon van vooroordelen
Verwachtingen spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Het bepaalt de manier waarop er wordt lesgegeven, hoe leerlingen benaderd worden en het uiteindelijke schooladvies in groep 8. Wat gebeurt er als deze verwachtingen te laag zijn? Krijgen leerlingen dan structureel een onderadvies? En hoe bepalend is dit dan voor de verdere loopbaan van leerlingen? GKA podcast 'Ieder Talent telt' over Hoge Verwachtingen.
Artikelen & Blogs
Rijke Schooldag wil kansenongelijkheid verkleinen met talentontwikkeling
Dit schooljaar start het programma School en Omgeving (Rijke Schooldag) om de kansenongelijkheid in po en vo aan te pakken. Doel is een impuls te geven aan brede talentontwikkeling met aanvullende activiteiten op het gebied van sport, cultuur, cognitieve begeleiding en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Apps & Tools
Hiretime – videosollicatie
Hiretime is een videosollicitatie app voor het onderwijs waarbij studenten leren hoe zij, op vernieuwende en eigentijdse wijze, een goede eerste indruk kunnen achterlaten bij een stagebedrijf. Het creëren van gelijke kansen doe je samen!
Artikelen & Blogs
NDT’21: Maak aanvullend onderwijs toegankelijk
De Nationale DenkTank ging afgelopen jaar aan de slag met het thema onderwijs. Ze kwam met 6 oplossingsrichtingen. Eén ging over de ontoegankelijkheid van aanvullend onderwijs: Pas Op Gelijke Kansen. De eerste initiatieven staan inmiddels in de steigers. Kun jij wat bijdragen aan Gelijke Kansen in jouw gemeente, via jouw…
Artikelen & Blogs
Amin Asad over onderwijs; ‘Eigenwaarde is iets onmeetbaars’
‘Zowel binnen als buiten het onderwijs geldt: de kern is dat we sociale dieren zijn en elkaar nodig hebben. Ik heb geen succesformule om studenten aan een stageplaats te helpen. Maar ik geloof heilig in verbinding en het opbouwen van relaties.’ Lees wat deze docent (mbo-hbo) van het jaar 2021…
Podcasts
Samen zijn we iedereen – Hoe is het om jou te zijn? Inclusie op het MBO
Een korte serie gesprekken over inclusie op het MBO. Jan Jaap Hubeek is te gast op het MBO College in Hilversum. Studenten, docenten, beleidsmedewerkers en zelfs de bestuurder zijn een tribe gestart rondom het thema inclusie, onder leiding van Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van het boek ‘De Corporate Tribe’.
Artikelen & Blogs
VO-Raad vraagt om coulante omgang met diploma-eis vervolgstudie
Henk Hagoort van de VO-Raad pleit voor coulante omgang met de middelbare scholier die geraakt werd door de coronacrisis. Naast een bonusjaar pleit Hagoort voor soepele omgang met diploma eisen door vervolgopleidingen. AOb voorzitter Evers noemt het ‘slechte plannen’ en demotiverend voor de docent.
Podcasts
Inclusie als antwoord op straatcultuur & jeugdcriminaliteit
Voor zijn promotieonderzoek ‘Kapot Moeilijk’ liep Jan Dirk lange tijd met straatjongens in Amsterdam-West mee. ‘Meer weten over de ‘ander’ en zijn groepsverband creëert ruimte om nader tot elkaar te komen.’ Hoe geef ík een jongere als Appie het gevoel dat hij wordt gezien en erbij hoort? Wat kan het onderwijs leren van De Jong's onderzoek over straatcultuur en jeugdcriminaliteit?
Artikelen & Blogs
Looptijd Nationaal Programma Onderwijs met 2 jaar verlengd
De looptijd van het Nationaal Programma Onderwijs wordt verlengd. Er zijn geen extra middelen beschikbaar gesteld, alleen meer tijd om ze in te zetten. De verdeelsleutel veranderd ten gunste van het vo. Minister wil de sociaaleconomische status scores meewegen in verdeling van middelen.
Artikelen & Blogs
Schoolbeleid belemmert te vaak kans op stapelen
Het ‘stapelen’ van schoolniveaus blijkt op de ene school veel makkelijker te zijn dan op de andere, constateert het Centraal Planbureau (CPB). Opvallend is dat leerlingen op soepelere scholen juist succesvoller zijn in hun vervolgonderwijs. Strenge criteria frustreren. Het systeem vergroot kansenongelijkheid.
Podcasts
Meesterwerk: Diversiteit in het onderwijs
Wil je wel echt een meer diverse onderwijscontext op jouw school? Wil jij dat echt? En ben je dan ook bereid daar dingen voor op te geven? En als het ongemakkelijk wordt?' – Saniye Çelik stelt een paar ijzersterke vragen over diversiteit in dit gesprek.
Artikelen & Blogs
6 oplossingen voor duurzame onderwijsverbetering
De Nationale DenkTank maakte een analyse van de problemen in het onderwijs. Zij lichtte er 4 gebieden uit. Het lerarentekort, het gebrek aan kennisdeling tussen scholen, de kansenongelijkheid en te lage normen van de inspectie. Lees de 6 oplossingen met concrete plannen om een verschil te maken. Waar kan jouw…
Artikelen & Blogs
Onderwijsraad: private bijles vergroot kansenongelijkheid
In het advies staat dat de overheid moet zorgen dat er voldoende geld beschikbaar is om goed onderwijs aan te kunnen bieden, zodat scholen niet hoeven te leunen op bijles, huiswerkbegeleiding of examentraining van private aanbieders. De toegang tot kwalitatief goed onderwijs hangt nu te veel af van de portemonnee…
Artikelen & Blogs
Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster
Kansenongelijkheid is en blijft een veelkoppig monster, maar er is van alles aan te doen. De Klassen Kennisbank maakt veel kennis overzichtelijk beschikbaar: wat kun jij als docent in je directe omgeving aan verschil maken. In dit stuk een analyse van de weeffouten van het systeem.
Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster
Artikelen, Downloads
Artikelen & Blogs
Week tegen Kindermishandeling: signalering in het onderwijs
Kinderen zijn goed in staat hun ware gezicht te verbergen achter diverse maskers door hun schaamte en angst. Hoe creëer jij bewustwording rondom het thema in je klas? Het is vaak moeilijk een situatie goed in te kunnen schatten. De Week tegen Kindermishandeling (15 t/m 21 november). Met de Shit…
Artikelen & Blogs
Week van Respect start met Respect TV
De jaarlijkse nationale bewustwordingscampagne ‘De Week van Respect’ van 8 -14 November. Iedere dag zetten docenten en leerkrachten zich in om leerlingen respect voor zichzelf, elkaar en hun omgeving mee te geven. De Respect Foundation maakt zich hard om hen hierin te ondersteunen met expertise en enthousiasme.
Artikelen & Blogs
Roep om langere looptijd NPO of structureel karakter
De helft van de ondervraagde scholen in het funderend onderwijs denkt in de knel te komen met het uitvoeren van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Ze hebben grote moeite om personeel te vinden en zien de tijdelijkheid van het programma als een obstakel.